Learn from the best B2B Marketeers: Joost van der Pas
”Marketing doet zichzelf tekort als ze zichzelf niet in de spotlight zetten, want sales heeft meestal een dominante rol binnen bedrijven.”
Joost van der Pas is al ruim zes jaar werkzaam bij Heras-Mobile. Hij beschrijft zichzelf als een commerciële professional met meer dan 15 jaar ervaring in de sales, marketing & operatie en met een trackrecord in commerciële- en operationele management functies. Joost is een echte bouwmarketeer, want hij heeft hiervoor ook gewerkt bij Rockwool, Bostik en Raab Karcher.
1. Waarom marketing in de bouwsector?
De bouwsector is een no nonsens wereld waarbij, als je goed luistert naar de klant en de organisatie, je als marketeer snel toegevoegde waarde kan creëren. Het B2B gedeelte trekt mij omdat de processen wat complexer zijn. Ook is er meer interpersoonlijk contact dan in B2C, aangezien mensen zakendoen met mensen.
2. Wat is je grootste marketingsucces?
Combi-Wood! (Een duurzaam bouwhek voor binnenstedelijk gebied). Het begon met een mail met een simpele vraag over wat de prijs is voor 100 blokken en 100 klemmen. Ik had een standaard antwoord kunnen geven dat we geen accessoires leveren zonder de bouwhekken, maar ik was getriggerd, en ben op zoek gegaan op internet en de aanvrager bleek een ‘concurrent’ te zijn; Groene Bouwhekken. Als social enterprise wil de Groene Bouwhekken maximale impact realiseren met hun producten. Alles wat Groene Bouwhekken produceert heeft als vertrekpunt sociale impact realiseren. Hoewel Heras-Mobile graag een bijdrage wil leveren aan een sociale impact is het vertrekpunt toch net even wat anders. Aan de telefoon ontstonden desondanks spontaan de eerste ideeën over een mogelijke samenwerking. We hebben eerst wat pilot projecten gedraaid voordat we tot de uiteindelijke eindversie van het Combi-Wood terecht zijn gekomen. Het Combi-Wood combineert duurzaam materiaalgebruik én sociale impact op aspecten als SROI en overlast vermindering. Het resultaat is een groot marketing- en sales succes. Het product valt goed op vele plekken en daar zijn we allemaal erg trots op.
3. Hoe verloopt de samenwerking met sales?
Ik heb in het verleden verschillende sales-functies bekleed, dus ik snap de sales erg goed. Het zijn twee aparte werelden die heel dicht in elkaars verlengde liggen. Mijn ideaalplaatje zou zijn om dat bij elkaar te brengen als één afdeling om te zorgen dat er dezelfde doelen zijn en klanten optimaal geholpen kunnen worden. Bij Heras-Mobile werken we met marketing ambassadeurs per business unit. Op deze manier heeft de business unit en de afdeling marketing een vaste sparringpartner op marketing gebied zodat we heel snel, heel effectief kunnen zijn. Dat werkt heel erg goed!
‘‘Mijn ideaalplaatje zou zijn om dat bij elkaar te brengen als één afdeling om te zorgen dat er dezelfde doelen zijn en klanten optimaal geholpen kunnen worden.”
4. Wat zijn de doelen van marcom?
We willen onze business units maximaal ondersteunen op alle mogelijke marketing en communicatie vlakken. Bijvoorbeeld met campagnes rondom producten die voor de business units erg interessant zijn. Daarnaast zijn we voortdurend bezig met SEO en SEA zodat we goed vindbaar zijn voor klanten. Onze budgetten en doelen richten we steeds strakker in en we meten wat het oplevert. Door goed te analyseren kunnen we snel finetunen. Het liefst zou ik nog dominanter de customer journey centraal willen stellen en focussen op waarmee we onze klant kunnen helpen; wanneer heeft de klant, wat nodig, van ons?
”Het liefst zou ik nog dominanter de customer journey centraal willen stellen.”
5. Wat kan er in het algemeen beter qua marketing?
Marketing doet zichzelf tekort als ze zichzelf niet in de spotlight zetten, want sales heeft meestal een dominante rol binnen bedrijven. Doe daarom gewoon de dingen samen voor je klant. Leg contact met sales maar ook met alle andere afdelingen die in contact staan met klanten. Sta open om nieuwe markten en kansen te ontdekken. Neem je eigen afdeling als solide basis maar verken daarnaast zoveel mogelijk buiten je eigen afdeling zowel binnen het bedrijf als daarbuiten.
”Doe daarom gewoon de dingen samen voor je klant.”
Lees ook de case van Heras-Mobile:
‘Hoe lanceer je een nieuw product met impact’