Voice Search in B2B. Is jouw bedrijf er klaar voor?

 

De early adopter gebruikt het sinds dag en dauw; Voice Search. Al pratende hulp krijgen van je device, zoals je telefoon (Siri, Bixby of Google Assistent) of je slimme speaker, zoals de Google Home, Alexa Echo of Apple’s HomePod. Zo kun je je assistent jouw agenda laten voorlezen of inplannen, maar ook direct iets laten bestellen op Amazon. De innovaties volgen elkaar in razendsnel tempo op. Spraakgestuurd zoeken wordt een steeds slimmere manier om op zoek te gaan naar nieuwe producten en/of diensten. We kunnen er dus ook in B2B niet meer omheen. De vraag die luidt is dan ook: is jouw bedrijf klaar voor deze nieuwe manier van zoeken?

Voice Search facts

– In 2020 wordt meer dan een kwart van de websessies zonder scherm uitgevoerd.
– 1 op de 5 online actieve volwassenen heeft Voice Search gebruikt op hun smartphone in de afgelopen maand.
– In 2017 was 50% van de B2B zoekopdrachten via mobiel, men schat dat het volgend jaar 70% is.

In dit artikel geef ik je 5 tips, hoe jij jouw bedrijf klaarstoomt voor Voice Search.

#1 Weet wat je doelgroep wil

Laten we beginnen bij het begin; wie is je doelgroep, je buyer persona? Waar ligt hij of zij wakker van? Welke uitdagingen en behoeften heeft hij of zij? Hoe zoekt hij of zij naar een potentiële samenwerkingspartner? Om goed vindbaar te zijn met Voice Search, is het belangrijk dat de content op je website exact inspeelt op de behoefte van jouw klant of prospect. Inzicht in je buyer persona is dus van belang. En zeg nou eerlijk, heb je dat inzicht echt?

#2 Branding is everything

Doordat het algoritme bepaalt of jij of je concurrent wordt voorgelezen, helpt het om te werken aan een ijzersterke branding, hoge naamsbekendheid en loyale bezoekers. Hoe vaker je website wordt bezocht, hoe eerder je naar voren komt in een Voice Search. Google beloont relevante websites en merken. Hoe meer bezoekers, hoe relevanter je wordt en hoe vaker je dus naar voren komt. Een mooie kans dus, juist voor B2B marketeers, om te zorgen voor een unieke positionering met onderscheidend vermogen.

 

“De consument maakt niet langer bewust de keuze om jouw merk te kopen. De apparaten kiezen voor hem of haar.” – Marc Cloosterman, co-auteur Future-Proof Your Brand.

 

#3 Verander je SEO en herschrijf je content

Spraakgestuurd zoeken zorgt voor een ommekeer op het gebied van SEO, want alleen de nummer 1 positie wordt voorgelezen. De zoekmachine maakt de keuze, deze is gebaseerd op locatie, eerdere zoekopdrachten en voorkeuren. Dat betekent dat SEO aangepast moet worden aan deze nieuwe manier van zoeken. Waar je vroeger alleen ‘advocatenkantoor Eindhoven’ als term in je content gebruikte, dien je nu ook volzinnen als ‘waar is een advocatenkantoor in de buurt’ of ‘wat is een goed advocatenkantoor in Eindhoven’ mee te nemen. Het werkt ook goed om een uitgebreide FAQ op je website te plaatsen. Verder dient je website goed lokaal vindbaar te zijn (via Google My Business) en bij voorkeur is je site de allersnelste uit de race.

#4 Zorg dat je antwoord altijd simply the best is

De manieren waarop content geconsumeerd wordt groeit enorm. Als merk wil je dat jouw (potentiële) klant een perfecte ervaring beleeft op alle momenten en op alle kanalen. Je zult dus de customer journey in kaart moeten brengen, zodat je weet met welke relevante en persoonlijke content je aanwezig moet zijn op welk moment en op welk kanaal. Denk bij persoonlijke content aan Google Actions. Een voorbeeld om een customer journey in kaart te brengen is de See, Think, Do, Care methode van Google.

#5 Maak content persoonlijk

Bijvoorbeeld met Google Actions. Dit is het ontwikkelaarsplatform voor de Google Assistent. Hiermee kunnen bedrijven de mogelijkheden van de Google Assistent verder uitbreiden. Dit kunnen content acties zijn waarmee je je klant of prospect helpt met vragen en zo de reis naar jouw product of dienst nog makkelijker maakt. Een paar leuke voorbeelden uit de B2C[i]: Door te zeggen: “Praat met Albert Heijn”. Kun je de volgende vragen stellen:

  • Wat is er in de bonus?
  • Wat kan ik maken met x en y?
  • Plaats x op mijn boodschappenlijstje (waarbij ‘x’ een product is)

Ook klanten van Essent kunnen praten met Essent en onder andere de volgende vragen stellen:

  • Wat zijn de voordelen van zonnepanelen?
  • Krijg ik geld terug aan het eind van dit jaar?
  • Hoeveel energie heb ik verbruikt deze week?

Ook KLM heeft een mooie voorbeeldcase:

Voice Search leek voor B2B nog ver weg, maar neemt in rap tempo in populariteit toe. Zorg dus dat jouw organisatie er klaar voor is! Veel succes!

[i] Bron: https://www.androidplanet.nl/tips/actions-on-google/