B2B Marketeers: vergeet offline leadgeneratie niet!

 

Offline leads genereren waar je ook online iets aan hebt

Als B2B marketeer is online marketing vaak de core business. Zorgen voor relevante content, een perfect vindbare site en online advertentiecampagnes. Alles om zoveel mogelijk leads te genereren en (liefst via marketing automation) conversies te bereiken op elk onderdeel van de customer journey. Een beproefde methode. Dat je ook nog steeds leads kunt genereren offline, vergeten veel marketeers nog weleens. Daarom leggen wij uit hoe je met offline marketing effectief leads genereert, waar je online ook nog wat aan hebt.

Online is de concurrentiestrijd groter

We weten allemaal dat traditionele sales steeds minder werkt. Iemand koud bellen voor een afspraak is schieten met hagel. Beter is als marketing de voorzet geeft met warme leads, zodat sales ze daarna binnen kan tikken. Of je nu producten of diensten verkoopt, de marketingbasis moet goed staan. Vooral online! Maar wat volgt daarna? Als jouw potentiële klant geïnteresseerd is in jouw aanbod vindt hij in het online woud nog talloze concurrenten. Met een offline marktbewerkingsaanpak voeg je iets toe. Een persoonlijke noot en onderscheidend vermogen. En zeg nou zelf, dat is toch de kern van B2B marketing?.

Als het maar relevant is

Het is niet zozeer het middel, maar de relevantie van de boodschap. Of je nu per post, per telefoon, face-to-face of met events je klant benadert, met goede, relevante inhoud val je op en krijg je een luisterend oor. We hebben het dus niet over massale zinloze mailings en verkooptelefoontjes. Nee, een gerichte aanpak met inhoud waar je prospect behoefte aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan een uitnodiging voor een inhoudelijke rondetafelsessie met vakgenoten over een onderwerp wat nu actueel is. Of geef je prospect de kans om zichzelf te benchen met vakgenoten door mee te werken aan een (telefonisch) onderzoek waarvan hij de resultaten later ontvangt

Meer impact met live!

In B2B kost het aankoopproces veel tijd. Allereerst om van een MQL (marketing qualified lead) naar een SQL (sales qualified lead) te gaan. Maar ook als sales eenmaal aan tafel zit. Voor de meeste branches geldt: het vergt veel tijd, vertrouwen en de gunfactor om de deal te maken. En die laatste twee daar draait het om met offline marketing. In B2B doen mensen zaken met mensen. We willen anderen ontmoeten, ons laten verrassen en inspireren of gewoon een goed gesprek voeren. Een verstandige B2B marketeer speelt daar op in. Om te beginnen door niet alleen nieuwsbrieven te sturen, maar ook eens een opvallende, gepersonaliseerde uitnodiging per post. Bijvoorbeeld voor een live event. Denk aan een kleinschalig interactieve rondetafelsessie of een grootschalig event op topniveau. Als je je prospect zover krijgt om van zijn stoel te komen, dan maak je impact en heb je de gelegenheid contact te maken op een manier die je online niet kunt

It’s all in the mix

Waarschijnlijk dat daarom eventmarketing in de lift zit, zo blijkt uit onderzoek. Uit Duits onderzoek blijkt zelfs dat ICT bedrijven met 35% het grootste deel van hun marketingbudget besteden aan live events! Op de tweede plek volgt met 29% de online activiteiten.
Het mooie van eventmarketing is dat het niet alleen het persoonlijke contact met je doelgroep faciliteert, maar het tegelijkertijd een spin-off is voor je online marketing. De communicatie die je inzet rondom, tijdens en na je event is dankbare content. Zo is eventmarketing niet alleen een heel effectieve vorm van B2B leadgeneratie, maar draagt het ook bij aan je contentmarketing-strategie.