Meer & betere content zorgt voor meer zichtbaarheid

 

Al meer dan 140 jaar maakt Mosa keramische tegels van hoge kwaliteit. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Ook in de relatie met samenwerkingspartners. Mark Jansen, marketing manager bij Mosa, vertelt over de samenwerking tussen Mosa en RVS Marketing.

Ruim 2,5 jaar geleden ontstond de noodzaak om beter en structureel te communiceren met en over de sociale woningbouw. Dat is van oudsher het segment waar de meeste omzet gegenereerd wordt, maar qua communicatie kreeg het niet de juiste focus.

Strategische keuze

“Deze doelgroep, corporaties, hebben we zelf niet goed genoeg in de vingers. Internationaal ligt de focus op architecten en daarbij zijn we heel design gericht. Die customer journey hebben we goed in kaart gebracht. Maar bij corporaties is dat minder. Daar ligt juist wel de kracht van RVS Marketing.”

“We zochten een frisse nieuwe blik en een andere manier van werken. We zijn intern druk met de lancering van nieuwe design collecties. Maar bij woningcorporaties is het juist geen pré dat je veel wijzigt in je assortiment. Dat doen we dan ook niet. Maar hoe blijf je dan wel top of mind?”

“We hebben nu verhalen en munitie om te delen.
Dat werkt gewoon!”

 

Van whitepaper en Linkedin post tot cases

“Een groot deel van het segment ‘sociale woningbouw’ is bij RVS neergezet. Er worden interessante whitepapers gemaakt, research marketing campagnes en klantcases uitgewerkt. Ook de promotie ligt bij RVS Marketing.”

“Klantcases doen het goed op LinkedIn. En het is interessant om te zien dat RVS ook zaken uittest. Wat werkt beter? Een carrousel post of alleen een losse afbeelding? Zo wordt de contentmarketing continu verbeterd. Ook ongevraagd! En dat is prettig. De reden waarom we de klantcases niet zelf maken is simpel: Wij kunnen het niet zo goed. De onafhankelijkheid van een externe partij zorgt voor een eerlijker verhaal. Content produceren kost daarnaast veel tijd. Nu dit uitbesteed is, zie je dat er ook echt veel meer geproduceerd wordt.”

Nooit eerder zoveel doelgroepgerichte content

“We hadden nooit eerder zoveel content in dit segment. Er is geen 100% link met de omzetgroei, maar onze positie blijft goed. We hebben nu verhalen en munitie om te delen! Dat werkt gewoon.”

Klantinzichten met research marketing

“RVS kwam daarnaast met iets dat we niet specifiek vroegen. Het research marketing traject bleek een schot in de roos. We hadden veel vragen voor de markt. Vooral om onze dienstverlening te verbeteren. Dankzij de research marketing aanpak kun je de antwoorden op die vragen ook vermarkten.”

De marketing toekomst

De bouwmarketing kennis en capaciteit van RVS is nog steeds van grote waarde. De vaste stroom kwalitatieve content gebruiken we om aandacht te vragen voor onze oplossingen. Dat werkt goed en willen we graag voortzetten. Verder willen we meer gaan experimenteren met video.”

 

“Ik beveel een samenwerking zoals deze zeker aan. Het scheelt tijd, je hebt focus en onafhankelijkheid. Dat zorgt voor meer content, betere content en meer zichtbaarheid.”

 

Mark Jansen, marketing manager Mosa