Incompany LinkedIn training VBI

16 januari 2024

Je medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal. Dat begrijpen ook onze klanten heel goed. Investeren in hun kennis en kunde is van belang. Dat was voor VBI ook de aanleiding om ons te vragen een LinkedIn training te verzorgen.

💪🏻 Een goede voorbereiding is het halve werk

Een incompany training is altijd op maat gemaakt. Voorafgaand aan de training is gevraagd wat het kennisniveau van de deelnemers was. De enquête is geanalyseerd en op basis daarvan is de training gemaakt. Waar de een al ervaring had met LinkedIn, had de ander nog helemaal geen profiel. Gelukkig was er meer overlap in wat ze graag wilden leren tijdens de training.

De doelstellingen voor deze groep kandidaten waren als volgt:

  1. Eigen profiel opzetten en uitbouwen
  2. Het eigen netwerk vergroten
  3. VBI helpen om haar bereik en netwerk uit te breiden
  4. Op LinkedIn van experts leren
  5. Zelf interessante content plaatsen

“De groep was enorm leergierig en enthousiast. Wat me opviel was dat de diversiteit van de groep eerder een zegen dan een vloek was. Zo konden collega’s van VBI ook elkaar helpen en van elkaar leren.

Dianne Joosten, Senior B2B Marketeer, RVS Marketing

Highlights uit de training

We delen natuurlijk graag enkele hoogtepunten van de training met jullie.

  1. Wat is een goede foto?

Er zijn geen harde eisen aan de foto, maar het is belangrijk dat je herkenbaar bent. Je komt ook sympathieker over als je (glim)lacht. Wil je weten of jouw foto gewaardeerd wordt door onbekenden? Dan kun je op www.photofeeler.com je profielfoto laten beoordelen.

  1. Hoe zet je notificaties uit?

Dit was één van de eerste vragen tijdens de training. En dat snap ik helemaal. De meeste notificaties zijn niet waardevol. Wil jij deze ook uitzetten? Kijk dan bij Settings & Privacy. Ga er even voor zitten, want je moet ze één voor één uitzetten. 😊

  1. Hoe optimaliseer je jouw tijdlijn?

Veel deelnemers gaven aan dat ze onzinnige of oninteressante dingen in hun tijdlijn voorbij zagen komen. LinkedIn maakt gebruik van een algoritme. En je kan het leren wat jij wel en niet interessant vindt. Soms impliciet, door je scroll- of klikgedrag. Maar je kunt ook actief aangeven wat je wel of niet wil zien. Klik daarvoor op de drie puntjes naast een post. Zo wordt jouw LinkedIn tijdlijn geen Facebook.

  1. Welke interactie werkt beter?

De deelnemers wilden VBI ook helpen om haar LinkedIn bereik te vergroten. Wat werkt dat het beste; een like, repost of comment?

LinkedIn is een sociaal medium, waarbij een gesprek het hoogste doel is. Een comment is daarom het meest waardevol. Maar iedere interactie met een post helpt om de zichtbaarheid te vergroten.

  1. Hoe schrijf je goede posts?

Ik heb de deelnemers meegenomen in het gedachtegoed van Daniel Kahneman en Robert Cialdini. Ook heb ik de technieken de ‘Magie van Want’ en de ‘But you are free’ toegelicht.

🙏🏻 Resultaten van de training

De een had voorafgaand aan de training al veel ervaring met LinkedIn en kon zijn posts finetunen met de tips. Terwijl de ander juist nu aan de slag gaat met het opbouwen van het profiel.

Van een van de deelnemers kreeg ik – via LinkedIn – mooie feedback:

 

VBI - partner bij icduboIcDuBo