Hoe positioneer je een nieuwe business unit?

8 december 2022

Je besluit als organisatie een bedrijfsonderdeel te splitsen. Hoe positioneer je dat vervolgens goed in de markt? Ideo stond voor deze uitdaging. Ideo is gespecialiseerd in het verbeteren van service- en onderhoudsprocessen. Veelal in SAP. Door marktontwikkelingen zijn zij naast SAP nu ook Salesforce-partner, specifiek voor het onderdeel service.

Deze twee diensten lijken op elkaar, maar liggen tegelijkertijd ook mijlenver uit elkaar. Salesforce richt zich op ander type klanten, ander soort projecten en een andere werkwijze. Een splitsing en een duidelijke positionering van beide ‘merken’ was daarom noodzakelijk.

RVS Marketing hielp Ideo met de positionering en ontwikkeling van de naam, pay-off en huisstijl voor de nieuwe business unit die zich volledig focust op Salesforce!

Start met DNA-sessie merk X

Ideo heeft een duidelijke positionering die aansluit bij haar SAP-gebruikers. Maar ook één die diep is geworteld in het DNA van alle medewerkers. Vanzelfsprekend is er enige overlap, maar om verwarring te voorkomen was een onderscheidende positionering noodzakelijk. Oftewel: je mag zien dat het zusjes van elkaar zijn, maar ook weer niet te opvallend. Welke positie claim je in de markt? Hoe zorg je ervoor dat je niet met jezelf gaat concurreren? Enkele vraagstukken die we meenamen in de DNA-sessie voor, toen nog, merk X.

Tijdens deze waardevolle DNA-sessie hebben we keuzes ‘afgedwongen’ door consensus uit te spreken over nieuwe strategische uitgangspunten. Buyer persona’s, kernwaarden, positionering en tone of voice zijn vaste onderdelen in een DNA-sessie. Merk X is gedreven, uitdager, betrouwbaar, oprecht, heeft focus en is doelgericht. En de nieuwe naam? Die hoefden we alleen maar uit de organisatie te halen: BlueHike.

Waarom een DNA-sessie?

Met een DNA-sessie op locatie met de zielgevers van het bedrijf, of in dit geval de business unit, creëer je consensus en de juiste vertrekpunten. Belangrijk dus in een dergelijk proces! Effectief kennis uit de organisatie halen, met als doel het onderscheidend vermogen van een merk naar boven te halen. Bij BlueHike klinkt dit als volgt: wij zijn gedreven Salesforce specialisten die flexibel en pragmatisch werken om zo de beste service en oplossingen te kunnen bieden. Een positionering die direct door iedereen binnen de organisatie werd gedragen.

BlueHike in woord en beeld

Na de DNA-sessie werd het tijd om de kernwaarden en tone of voice om te zetten naar beeld en een passende pay-off. Een pay-off die de dienst beschrijft, jong en dynamisch is, en de doelgroep aanspreekt. En waarbij je bovendien de naam van Salesforce niet mocht benoemen. Tijdens de DNA-sessie bleek dat het verbeteren van een service proces een hele reis is. Een reis waarbij BlueHike je van begin tot eind helpt. Ook kwam naar voren dat de klant altijd de top wil bereiken. Daarvoor staat ook de ‘Hike’ in de bedrijfsnaam. En zo ontstond de pay-off: reach your service destination. Waarbij ‘reach’ ook veranderd kan worden naar bijvoorbeeld ‘ready for’ of andere termen. Zo maak je de pay-off direct ook multifunctioneel.

Een fris en jong beeld mocht uiteraard niet ontbreken. Een beeld en huisstijl met een duidelijke focus. Om toch de koppeling te houden met Ideo (een ook vanwege de techniek) kozen we voor de kleur blauw en de pijl voor doelgerichtheid en focus. Een solide basis met speelse elementen. Al zeggen we het zelf: het resultaat mag er wezen!

Het resultaat

  • Nieuwe positionering
  • Ontwikkeling nieuwe naam én pay-off
  • Nieuw huisstijlhandboek en huisstijluitingen

“Als marketeer een mooi traject om te doorlopen. We hadden een strakke deadline en RVS Marketing heeft ons geholpen met het nemen van de juiste stappen. Heel fijn om een partner te hebben die met je meedenkt!