ABAB Accountants en Adviseurs

4 september 2019

Hoe 403 (assistent-)accountants in 4 maanden werkplezier associëren met ABAB

Er is in Nederland een groot tekort aan accountants. Ook ABAB worstelt met de vraag hoe ze nieuwe medewerkers kunnen aantrekken en met ze in contact kunnen komen, in het bijzonder in de samenstelpraktijk.

De aanpak

Na een aantal gesprekken was het einddoel helder: Profileer ABAB als het kantoor dat werkplezier belangrijk vindt; als dé koploper in werkplezier in accountancy.

De campagnestrategie

  • ABAB luistert naar wat Nederlandse accountants willen qua werkplezier

Via research marketing:

  • Bereiken we de doelgroep
  • Krijgen we inzichten waarmee ABAB het werkgeversbeleid kan innoveren
  • Genereren we hoogwaardige, relevante content en free publicity
  • Krijgen we persoonlijk contact met potentiële medewerkers

Stap 1: Door negen interviews met potentiële medewerkers achterhalen we welke zachte factoren belangrijk zijn in het kader van werkplezier.

Stap 2: Via een LinkedIn advertentiecampagne, telemarketing, free publicity, e-mailnieuwsbrieven en de landingspagina deden 120 (assistent-)accountants van maar liefst 53 verschillende kantoren mee aan het kwantitatieve onderzoek.

Stap 3: We analyseerden de onderzoeksresultaten en werkten het uit tot het uitgebreide ‘Trendrapport Werkplezier in Accountancy’. In totaal hebben 400 accountants het gedownload of het trendrapport per post aangevraagd! Een deel van hen gaf daarbij bovendien aan dat ABAB telefonisch contact met hen mocht opnemen.

Stap 4: Op basis van de contentmarketing-brainstorm werkten we een contentkalender uit en produceerden we voor bijna een half jaar aan content met onder meer 15 visuele social posts, een infographic, een werken-bij-video, een format voor vlogs door eigen medewerkers, een advertentiecampagne en de landingspagina. Alles met als doel om online de thought leadership van werkplezier te claimen als onderscheidend thema en om bekendheid te genereren voor het trendrapport.

Stap 5: Middels free publicity kregen we extra traffic naar de landingspagina want de grootste vaksites plaatsten de resultaten. Zoals AccountancyvanMorgen.nl, Accountant.nl, Accountantweek.nl, Accountancyworld.nl en Briskmagazine.nl. Daarnaast liep er vanuit ABAB nog een campagne op de AD.nl sites.

Het Resultaat:

  • Bereik campagne 35.000
  • 400 downloads trendrapport!
  • 650 websitebezoeken in 3 maanden
  • 25% van het websitebezoek komt via social media / contentmarketing
  • 120 deelnemers aan het onderzoek van 53 verschillende kantoren
  • 94% van de onderzoeksdeelnemers wil uitkomsten ontvangen
  • Insights en verbeteringen interne organisatie op het gebied van werkplezier

 

“Samen met RVS Marketing hebben we het werkgeversmerk ABAB met doelgroepgerichte contentmarketing lading gegeven. Zo hebben het onderwerp werkplezier in accountancy echt naar ons toegetrokken! Dat heeft niet alleen richting de arbeidsmarkt maar ook intern gezorgd voor meer beleving bij ABAB als werkgever.”