Learn from the best B2B marketeers: Merlin Hafkamp
Een organisatie helpen zichzelf te zijn en zich vervolgens te positioneren als sterk merk. Dát is de ambitie van Merlin Hafkamp, Marketing Manager bij Wienerberger. Hierbij opereert ze als spil tussen marketing en sales. Waar ze écht energie van krijgt? Samenwerking!
Wat vind je het leukste van het vak?
Hoe je het ook wendt of keert, marketing gaat altijd over mensen. Je maakt het met én voor mensen. Het is dan ook echt een mensenvak waarbij het vooral draait om de samenwerking. En dat maakt het zo leuk. Je doet het echt met z’n allen en levert zo een duurzame bijdrage aan de doelstellingen van je organisatie. Als marketeer ben je van betekenis voor klanten en draag je bij aan het behalen van waardevolle resultaten.
“Marketing is écht een mensenvak, waarbij het vooral draait om de samenwerking. Dat maakt het zo leuk!”
Waar ben je het meest trots op, als je kijkt naar afgelopen jaar?
De ontwikkeling van ons team. Wienerberger bevindt zich in een turbulente markt die zich kenmerkt door hoge ambities op het gebied van duurzaamheid en circulair bouwen. Er worden volop nieuwe duurzame oplossingen geïntroduceerd. Iedereen heeft vanuit zijn/haar eigen kracht/specialisme een betekenisvolle bijdrage hieraan kunnen leveren. Daarnaast werkten we hard aan de optimalisatie van onze tools, services, content etc. We hebben echt mooie stappen gemaakt het afgelopen jaar. Als ik die gedrevenheid en passie zie binnen het team, en dat mensen gebruikmaken van elkaars kracht, dan ben ik trots.
Wat zijn je B2B marketinguitdagingen voor komend jaar?
De wereld waarin Wienerberger opereert is enorm in transitie. De ontwikkelingen volgen elkaar in razendsnel tempo op en er ligt veel druk op duurzame ambities. Hierdoor is het nóg belangrijker om de samenwerking met alle andere disciplines binnen de organisatie actief op te zoeken. Deze interne samenwerking is ontzettend belangrijk. Alles moet kloppen. Hoe positioneer je jezelf als organisatie? Hoe gaat sales om met klanten? Je moet allemaal hetzelfde verhaal vertellen. Consistent zijn in je communicatie, dat is een uitdaging. Er zal dus een intensivering van onderlinge samenwerking gaan plaatsvinden.
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het marketingvak?
Marketingtools, automatische contentgeneratoren als ChatGPT en third party data restricties; de ontwikkelingen vliegen je om de oren. Een andere belangrijke ontwikkeling is de toenemende ambitie op het gebied van duurzaamheid. Het draait nog meer dan anders om relevantie. Dit biedt ook een mooie kans. Want wie relevant is, kan duurzame waarde creëren voor klanten. Duurzame waarde maakt het verschil en dit zie je weer terug in je resultaten. Deze urge naar relevant zijn is toch wel de belangrijkste ontwikkeling op dit moment.
“De samenwerking tussen marketing en sales is een gouden combinatie! Deze twee zullen de komende jaren dan ook nóg meer naar elkaar toe gaan groeien.”
Hoe ziet marketing en sales er over een paar jaar uit?
Marketing en sales zijn als commercieel team onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is zo en dat blijft zo. Misschien wordt dat nog wel intenser. De samenwerking tussen persoonlijke verkoop en marketing is een gouden combinatie. Het een kan niet zonder het ander. Ik verwacht dus dat marketing en sales nog meer naar elkaar toe zullen groeien. Deze twee vakgebieden samen vormen een commercieel team met ieder hun eigen kracht en specialisatie.
Wat is je gouden tip voor andere B2B marketeers?
Ga uit van je eigen kracht, maar realiseer je dat je echt niet alles hoeft te weten en kunnen. Je kunt het niet alleen. Doordat iedereen iets bij te dragen heeft vanuit zijn/haar eigen specialisme, kom je vaak juist samen tot de mooiste antwoorden. Blijf dus die verbinding zoeken met collega’s en de markt en denk vanuit de klant.