Learn from the best B2B Marketeers:
Marieke Heesakkers

 

Marieke Heesakkers is al 11 jaar in dienst bij Berkvens Deursystemen. Berkvens is een totaalleverancier en biedt een breed assortiment (schuif)deuren, kozijnen en hang- en sluitwerk voor utiliteitsbouw en woningen met diverse ontzorgende diensten, zoals bijvoorbeeld koperskeuze. Sinds zes jaar is Marieke werkzaam in de rol van Marketing Manager en twee jaar geleden is daar ‘Culture’ aan toegevoegd. “Een marketeer is een creatieve verbinder bij uitstek én verbinden van mensen met merken is zowel intern als extern belangrijk.”

1. Wat vind je het leukste aan het B2B marketingvak?

Ik word enthousiast van de diversiteit van het vak. We werken met allerlei kanalen en projecten, maar bovenal met mensen met verschillende behoeftes. Zowel intern als extern. Als marketeer breng je vraag en aanbod samen, op allerlei vlakken. Je bent continu bezig met het toevoegen van waarde: bijdragen aan het mooier, beter, leuker, gemakkelijker, veiliger etc. maken van levens van mensen. Zo delen wij bijvoorbeeld klantcases via ons intranet, zodat iedereen in de organisatie weet waar hij of zij ‘het voor doet’.

Ik vind het fantastisch om een verkenner te zijn. Marketeers zijn toekomstgericht en dus volop bezig met de lange termijn. Hoe zorgen we ervoor dat mensen, net als wij bij Berkvens, ervaren dat je met de juiste binnendeuren en –kozijnen je interieur echt verrijkt. Dat kan esthetisch zijn, maar ook vanuit veiligheid of gemak geredeneerd. Daar ligt de focus. Ik krijg daar energie van.

 

“Je bent continu bezig met kansen, die breng je dan naar binnen en ontwikkel je samen tot een product, project of campagne.”

 

2. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het marketingvak?

Het ligt voor de hand om data, digitalisering en automation te noemen. Dat is nog steeds in ontwikkeling, zeker in het MKB. Wij voegen aan deze ontwikkelingen graag klantbeleving toe. Waarom wil je de data analyseren? Wat gaat dat voor effect hebben op de klant of de klant van onze klant? Hoe kunnen we het iedere dag een beetje beter doen? Gedegen klantreisonderzoek ligt aan de basis van wat en hoe we doen wat we doen.

We zien wel dat we soms een extra uitdaging hebben ten opzichte van start-ups. Wij bestaan al bijna 90 jaar en hebben 450 medewerkers in dienst. Een verandering in proces of systeem duurt langer. Vooral bij digitalisering en automatisering heb je soms te maken met achterstallig onderhoud. Als dat eenmaal is opgelost, dan zie je direct resultaat van je nieuwe aanpak. We zijn net gestart met marketing automation. Het is nog pril, maar we krijgen nu ook meer en meer inzicht in de digitale klantreis. Dat kunnen wij natuurlijk straks vertalen in effectievere marketing campagnes, waarbij relevantie altijd leidend is.

Ik bewonder Steven van Belleghem en zijn theorie over het zijn van een ‘partner in life’. Dat proberen wij ook te bewerkstelligen. Het is voor ons heel belangrijk om duurzame relaties op te bouwen met onze klanten. Onze klant is bijvoorbeeld een aannemer, maar de uiteindelijke bewoners hebben andere wensen, eisen en verwachtingen. Als je de aannemer helpt om zijn klanten enthousiast te maken, dan creëer je echt een duurzame relatie.

 

“Het is belangrijk om ook toegevoegde waarde te leveren voor de klant van onze klant.”

 

3. Waar ben je het meest trots op, als je kijkt naar afgelopen jaar?

Ik ben vooral trots op het team. Marketing bedrijven bij een productiebedrijf in de bouw is zeker soms een uitdaging, maar mede dankzij ons team staat klantbeleving, ook van de klant van de klant, echt centraal in de organisatie.

 

“Niet wij als bedrijf bepalen wat de klant koopt, maar de klant bepaalt. Die bewustwording heeft intern wel wat tijd gekost.”

 

Een voorbeeld daarvan is ons Koperskeuze platform mijndeur.nl. Dit is een platform dat een aannemer samen met ons vult op basis van de specificaties van een nieuwbouwproject. Op dit platform kunnen toekomstige bewoners vervolgens hun binnendeuren uitzoeken en configureren. In 3D kunnen ze hun keuzes digitaal zien en ze komen ook vaak naar de showroom om de deuren, hang- en sluitwerk in het echt te ervaren. Deze ‘shopping experience’ zowel digitaal als fysiek is heel prettig voor zowel onze klant als voor de klant van onze klant. Met behulp van inzichten uit data blijven we deze ervaringen continu verbeteren.

4. Welk inzicht heeft jou dit gebracht?

Het belangrijkste inzicht dat ik gekregen heb is dat het centraal stellen van de klant van de klant goed is voor een duurzame relatie. Vraag je steeds af of de klant er iets mee opschiet en of het aansluit bij zijn wensen en behoeften. Is het relevant?

 

“Mensen op een relevante wijze raken in hoofd en hart zorgt voor duurzame relaties.”

 

Voor een aannemer is dat echt anders dan voor de bewoner. Dus we denken verder dan alleen onze klant tevreden houden. Als hij zijn klant meer dan tevreden kan maken, wordt de relatie met ons duurzaam.

5. Welk advies zou je andere B2B marketeers willen geven?

Ga ook voor de lange termijn. Uiteraard is activatie op de korte termijn belangrijk, maar verlies de lange termijn niet uit het oog. Duurzaamheid en circulariteit zijn hierbij essentieel; ‘people, planet & profit’ moeten centraal staan. Als marketeer betekent dat ook intern bewustzijn creëren. Groei hoeft niet alleen te betekenen dat je meer produceert, en consuminderen betekent niet dat je niet meer kan groeien. Maar je moet dan wel anders naar je verdienmodel kijken. Zo kunnen diensten en oplossingen ook bijdragen in de winst. Daarnaast is het ook belangrijk dat je nadenkt over je totale bedrijfsproces; van inkoop en logistiek tot de afdankfase. Hoe krijg je een circulair business model? Dat zijn zaken waar ook een marketeer zich mee bezig moet houden om zich beter te kunnen verplaatsen in waar de klant nu en in de toekomst mee bezig is. Zo kun je beter inschatten welke informatie op welk moment in de klantreis van belang is en kun je helpen hier duiding aan te geven in je interne organisatie.

 

“Het gaat om het creëren van toegevoegde waarde, op een duurzame manier.”