Learn from the best B2B Marketeers:
Ayalies Korenberg

 

Ayalies Korenberg is allround Marketing en Communicatie Specialist bij integratiespecialist Rubix. Met ervaring in de B2C consumentenelektronica maakte ze zes jaar geleden bewust de overstap naar business to business marketing. Ze miste de focus op het bouwen en onderhouden van klantrelaties en deepdiven in het product. En vond B2C in de retail enkel draaien om het product zo snel en goedkoop mogelijk in huis te halen. Ze is nog steeds blij met die switch, haar werk is er zeker uitdagender en leuker door geworden.

1. Wat vind je het leukste aan het b2b marketingvak? 

Het allerleukste aan B2B marketing vind ik dat je echt ergens in moet duiken. Zowel in de relatie met je doelgroep als in de content van je branche.

“Na ons eerste webinar raakten we gelijk in gesprek met nieuwe leads!”

2. Wat is je grootste b2b marketingsucces van het afgelopen jaar?

Het afgelopen half jaar hebben we veel stappen gezet. We hebben o.a. twee nieuwe websites ontwikkeld en buyer persona’s opgesteld, maar het gaafste was toch het neerzetten van twee succesvolle webinars. Het waren onze eerste webinars in samenwerking met RVS en we hebben direct de achterliggende marketingdoelstellingen behaald. Naast dat we ruim over het streefgetal qua deelnemers gingen, raakten we ook snel in gesprek met nieuwe leads die deelnamen aan het webinar!

De sleutel tot dit succes – vind ik – is dat we met een webinar goed onze kennis en kwaliteit kunnen displayen. Dat is tenslotte waar klanten onze medewerkers voor inhuren en wat ons in de markt onderscheidt. Een webinar is een laagdrempelige manier om dit goed te laten zien.

Een tweede belangrijk punt is het hebben van een goed geplande structuur waar je je daadwerkelijk aan houdt. Zorg verder dat er veel contact is met alle stakeholders om te zorgen dat zij continu betrokken blijven. Tot slot, een webinar is een leadgeneratie campagne op zich, denk er niet te licht over, je moet er echt effort in steken en zorgen dat de content en de verspreiding daarvan perfect op orde is.

 

“Een webinar is een leadgeneratie campagne op zich. Denk er niet te licht over en zorg dat de content perfect op orde is.”

 

3. Wat zijn je b2b marketinguitdagingen voor dit jaar?

Nieuwe klanten scoren. In het bijzonder voor onze nieuwe pijlers ‘applicatie modernisatie’ en ‘data driven’. Dit moeten we verder vermarkten want qua marketing hebben we op gebied van deze pijlers nog relatief weinig ervaring. Om deze uitdagingen te verwezenlijken gaan we meer webinars organiseren met hopelijk een hybride event in de toekomst.

 

“Personalisatie is een belangrijke ontwikkeling want de doelgroep wil aangesproken worden als persoon, in plaats van hey heeft jouw bedrijf dit of dat.”

 

4. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het b2b marketingvak?

Wat mij betreft is dat personalisatie. Voorheen kreeg je met LinkedIn advertenties een event vol. Dat lukt nu niet meer. Je moet veel gerichter te werk gaan en relaties opbouwen. Ik denk bijvoorbeeld dat we over vijf jaar naast LinkedIn kennismaken met een extra platform dat meer vanuit de doelgroep is ingestoken. LinkedIn is nog teveel een zendmedium. We zitten in een transitie waar menselijk contact steeds belangrijker wordt. Ik verwacht dan ook dat de doelgroep in de toekomst aangesproken wil worden als persoon in plaats van in termen van het bedrijf. Dus niet meer ‘hey, loopt jouw bedrijf hier of daar tegenaan’, maar gericht op de behoeften en doelstellingen die iemand vanuit zijn of haar functie heeft. We moeten mensen helpen met hún zakelijke uitdagingen en daarmee helpen zij het bedrijf waarvoor ze werken.

 

“Wij marketeers moeten mensen helpen.
En daarmee helpen zij het bedrijf.”

 

5. Hoe ziet marketing en sales er over een paar jaar uit?

Het wordt meer een continuüm: marketing wordt meer sales en sales wordt meer marketing. Al verwacht ik dat beide takken van sport hun eigen identiteit behouden omdat ze worden uitgeoefend door andere type mensen. De samenwerking wordt gewoon steeds hechter, dus waarschijnlijk wordt het in veel bedrijven meer één afdeling.

Mijn persoonlijke marketingstip op de horizon is dat alles op elkaar is aangesloten. Dat Sales door marketing automation direct en autonoom leads kan opvolgen, dat het een gestroomlijnd funnel proces is. We zijn nu de eerste stappen aan het nemen met een geïntegreerde marketing en sales campagne. Een soort joint venture waarbij marketing de mensen verzamelt en sales het opvolgt. Zo zijn we nu aan het testen en uitzoeken hoe we leads het beste kunnen verwerken en opvolgen.

 

“Marketing wordt meer sales en sales wordt meer marketing”

 

6. Wat is je gouden tip voor andere b2b marketeers?

Heb lol in wat je doet! Dan komen de creatieve ideeën en content vanzelf! Als je alleen maar focust op een kwantitatief doel, bijvoorbeeld we MOETEN 30 nieuwe leads genereren met uiting x, dan kan dat stress geven. Dus heb plezier in de weg ernaar toe, in het proces en in je werk. Ga niet op de automatische piloot dingen doen maar wees ondernemend. Maak regelmatig een uurtje tijd vrij om leuke nieuwe dingen uit te zoeken of uit te proberen. Zorg uiteraard ook dat je de strategische processen van je bedrijf op je duimpje kent. Weet wat de doelstellingen zijn én waarom.

Verder vind ik dat veel B2B bedrijven op ‘te veilig’ spelen, met vooral stockfoto’s en nette (lees: ouderwetse) teksten. Als je authentiek bent in wat je doet en hoe je dat uitdraagt, dan krijg je klanten die bij je passen. Draag dit uit in goede copy en creatieve beelden die aansluiten bij wie je als bedrijf bent. Zo blijf je interessant voor de markt.

 

“Als je authentiek bent in wat je doet, krijg je klanten die bij je passen.”