Marketing in crisistijd? Nu even wel.

Marketing is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij een coronacrisis. Zelfs niet als eigenaar van een marketingbureau. Maar omdat de economische gevolgen continu onderwerp van gesprek zijn, zie je de afgelopen weken ook veel marketing gerelateerde berichten verschijnen.

Denk aan het media-imperium Talpa en lokale media, die het water aan de lippen staat door drastisch afgenomen advertentie-inkomsten. Ook de imagoschade die sommige grote bedrijven oplopen, omdat ze de verkeerde keuzes maken, zijn volop in het nieuws.

Daar kun je wat van leren!

Help en toon empathie

Imago’s barsten snel tijdens de crisis. Neem RUMAG, bekend van de korte grappige teksten op T-shirts, mokken et cetera.  Ze werden onlangs door Quote en door Arjen Lubach genadeloos afgestraft voor hun Rode Kruis-actie (en hun betere copy-jatwerk) waaraan ze ook zelf zouden verdienen. Of neem Adidas dat in Duitsland zich de woede op de hals haalde door een beroep te doen op de coronanoodwet om geen winkelhuur te betalen voor haar vestigingen. Het zijn natuurlijk de grote en bekende bedrijven die hiermee in het oog springen, maar elk bedrijf kan hiermee in de eigen voet schieten. Te veel de nadruk leggen op jezelf en op het belang van jouw business, komt weinig sympathiek over. Terwijl als je je verplaatst in het probleem van je klant en echt kunt helpen, ligt dat anders. Neem de tijd voor content waar je klant echt iets aan heeft, of die echt vermaakt of raakt. Dat hoeft niet veel te kosten, maar kan wel veel sympathie opleveren.

Ben kritisch op jezelf

Aan de slag blijven, ritme houden en de dingen doen die je te lang hebt laten liggen. Dat zijn de tips die je nu overal hoort en leest. Dat geldt dus ook voor je marketing. Neem de tijd om er eens echt kritisch naar te kijken. Klopt mijn positionering nog wel? Is mijn aanbod scherp genoeg? Sluit mijn brandstory en website nog wel goed genoeg aan bij mijn buyer persona? Welke marketingactiviteiten hebben het afgelopen jaar echt wat opgeleverd en welke niet? In een interview met Nu.nl zegt ondernemer/investeerder Kees Koolen, onder andere oprichter van Booking.com, dat je nu moet stoppen met marketingacties die niets opleveren. Daarmee slaat hij de spijker op z’n kop. Investeer vooral in marketingacties die (straks) wel iets opleveren!

Blijf zichtbaar en relevant

Wij marketeers roepen graag dat wie nu investeert in marketing daar ook na de crisis van profiteert. Het is simpelweg onderzocht en aangetoond. Dat deze boodschap nu aan dovemansoren is gericht als het gaat om bedrijven en ondernemers die direct al hun business zien wegvallen, spreekt voor zich. Maar wie de rust of mogelijkheid nog wel heeft, blijf bezig! Dat hoeft niet zo spectaculair te zijn als een sterrenrestaurant die bezorging uit de grond stampt, maar gewoon zichtbaar en relevant blijven voor je klanten blijft ook nu van belang. De gemiddelde zakelijke beslisser heeft simpelweg meer tijd om informatie tot zich te nemen. Profiteer daarvan.

Veel gezondheid, moed en succes toegewenst!