Hoe ziet een goede contentkalender eruit?
In dit artikel help ik je met het opstellen en vullen van een werkzame en effectieve contentkalender om zo je contentmarketingstrategie te laten slagen. Gelijk onze contentkalender template downloaden? Klik dan hier.
Hoe val je op tussen alle contentaanbieders in deze tijd van information overload?
Met klassiek adverteren is het steeds lastiger om je (potentiële) klant te bereiken. Dé reden dat contentmarketing een vlucht heeft genomen. Maar met alle online mogelijkheden hebben onze klanten zoveel keus, dat het niet eenvoudig is om aandacht te krijgen. Bovendien zijn het niet alleen meer de grote uitgevers die content maken, maar ook heel veel bedrijven produceren actief content. Dus hoe kun je nog opvallen tussen al deze contentaanbieders? Daarvoor moet je de juiste boodschap, op het juiste moment, op de juiste manier, in de juiste vorm op het juiste kanaal aanbieden. Dat klinkt simpel, maar is het zeker niet. Start daarom met een gedegen contentmarketingstrategie.
In 7 stappen naar een gedegen contentmarketingstrategie
Een gedegen contentmarketingstrategie bestaat uit 7 stappen:
1. Vaststellen Buyer Persona’s
2. In kaart brengen Customer Journeys & touchpoints
3. Doelstellingen & KPI’s vastleggen
4. Bepalen van thema’s & onderwerpen
5. Kies je contentformats
6. Verspreiden van je content
7. Invullen contentkalender
In dit artikel zoom ik in op de laatste stap; de contentkalender. Wil je meer weten over het vaststellen van Buyer Persona’s? Voor de overige stappen, houd onze blog pagina in de gaten!
Waarom een contentkalender jouw contentstrategie tot een succes maakt
Een contentkalender geeft je contentactiviteiten structuur en houvast. Het is niet het schrijven van de content zelf wat de strategie tot een succes maakt, maar de relevantie van de content voor je klanten. Het is daarom van belang dat je de content richt op het juiste type buyer persona en dat je de content schrijft met de juiste zoekwoorden die de vindbaarheid van je content vergroten. De contentkalender helpt je vervolgens om gestructureerd te werken. Zo voorkom je dat contentmarketing iets is wat je ‘er even bij doet’, maar maak je het echt onderdeel van je business en je dagelijkse werkzaamheden.
Het opstellen van content guidelines
Voordat je daadwerkelijk je contentkalender gaat invullen, dien je content guidelines op te stellen. In dit document leg je vast over welke thema’s en onderwerpen je content gaat maken, in welke vorm en in welke frequentie. Bijvoorbeeld: ‘Elke week op vrijdag een artikel met interview expert’. Je houd hierbij rekening met de doelstellingen van je organisatie.
Over de juiste frequentie van content zijn ondertussen al veel onderzoeken verschenen. Hoe vaak post je iets op welk kanaal? Samenvattend kun je daar het volgende uit leren:
- LinkedIn: één keer per dag maximaal
- Facebook/Instagram: maximaal twee berichten per dag
- Twitter: minimaal drie per dag tot aan dertig per dag
- Pinterest: vijf keer per dag of meer
Wanneer is je contentmarketing een succes?
Leg in een spreadsheet de KPI’s vast. Denk aan: websitebezoekers, LinkedIn-volgers, Facebook-volgers etc. Iedere maand vul je deze gegevens in, zo kun je bijhouden welk effect de content heeft op het websiteverkeer. Vind je het lastig om vooraf doelstellingen aan te geven, houd dan een groei aan van 1% per maand. Dit lijkt weinig en zal in het begin eenvoudig zijn om te bereiken, maar lukt dit ook na 12 maanden nog?
Tip: zorg dat je contentmarketing-doelstellingen samenhangen met de bedrijfsdoelstellingen.
Wat zijn de onderdelen van een goede contentkalender?
In een contentkalender leg je vast welke content, je wanneer op welk kanaal publiceert. Het geeft daarnaast houvast aan alle partijen die bij de contentmarketing zijn betrokken. Denk aan tekstschrijvers, vormgevers, marketingmedewerkers en stagiaires. De kalender moet dus voor al deze partijen toegankelijk zijn. Uit welke onderdelen bestaat een kalender?
1.Distributiekanalen
Op welke kanalen is je organisatie zichtbaar en kan je dus de content publiceren? Denk aan social media, je eigen website en E-mail, maar denk ook aan het plaatsen van je content op vaksites zoals in ons vak bijvoorbeeld Marketingfacts en Frankwatching.
2. Auteur
Wie gaat de content produceren? Geef hier de naam van de tekstschrijver/videomaker op.
3. Aanleverdatum + publicatiedatum
Wanneer moet de auteur de content bij jou aanleveren? Houd hierbij rekening met het feit dat de content dan nog geredigeerd moet worden, je er beeldmateriaal bij moet zoeken/maken, het op de site geplaatst moet worden etc.
Tip: probeer de hele organisatie te betrekken bij de contentmarketing, zodat niet alleen jij degene bent die de content maakt. Haal vooral input op bij andere afdelingen, zij weten tenslotte alles over het product of dienst of de klant.
4. Onderwerp
Wat is het onderwerp van het artikel/blog? Het gaat hierbij niet om de titel van het artikel, maar je geeft richting aan de contentproductie. Vaak gebaseerd op de thema’s die je eerder hebt bepaald en waarop je als organisatie toegevoegde waarde kunt bieden. Zorg er overigens voor dat je de creativiteit van de redacteur niet in de weg zit.
5. Details content
Schrijf in steekwoorden waar het artikel over moet gaan.
6. Zoekwoorden
Dit is een heel belangrijke! Op welke zoekwoorden wil je dat het artikel gevonden wordt? Deze zoekwoorden moeten dus op een natuurlijke manier verwerkt zijn in het artikel. Zodat wanneer deze zoekwoorden in Google worden ingegeven men bij jouw artikel uitkomt. Dit vraagt dus om een zoekwoordonderzoek, om te achterhalen wat het zoekverkeer is naar jouw product of dienst.
Tip: tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn; Google Zoekwoordplanner en Answerthepublic.com.
7. Doelgroep/ Buyer Persona
Voor wie is het artikel bedoeld? Wanneer je Buyer Persona’s hebt opgesteld, geef je hier de naam van de Buyer Persona op.
8.Actie lezer/kijker
Wat wil je dat iemand doet na het lezen of bekijken van je content? Moet hij of zij het bericht delen/liken, moet hij een reactie geven? Is het doel interactie of juist sessieduur van de pagina, zodat je weet dat het artikel ook echt gelezen is? De gewenste actie geef je hier aan.
9. Links
Hier plak je de link van het artikel, zodat je vanuit je contentkalender altijd toegang hebt tot alle content. Zorg dus dat het een interactief document is, dat kan bijvoorbeeld door Google Spreadsheets te gebruiken. Dit is een realtime document en alle aanpassingen zijn dus direct voor iedereen zichtbaar.
10. Hashtags
Het gebruik van # zorgt ook voor een betere vindbaarheid op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Instagram. Beperk je op Facebook en LinkedIn tot maximaal 3 hashtags, op Instagram mogen dit er best meer zijn.
Tip: zorg op Instagram dat je de # in een reactie weergeeft. De eerste reactie op een post wordt namelijk altijd ingeklapt en zo zie je niet alle hashtags onder een artikel, maar word je er toch op gevonden.
Het blijft altijd stoeien, want hoe zet je al deze informatie nu in een overzichtelijke kalender? Geen zorgen! Wij hebben dit al voor je uitgezocht, download gratis onze contentkalender template, waar je direct zelf mee aan de slag kunt!