De kracht van telemarketing

Je hebt haar fluwelen stem misschien al eens gehoord, want dat is het USP van ‘onze’ Gabi. Als telemarketeer belt ze regelmatig met relaties en prospects van onze opdrachtgevers. Niet voor koude acquisitie, maar wat dan wel? Telemarketing! Gabi benadert bedrijven en maakt ze enthousiast om mee te werken aan onderzoeken, nodigt mensen uit voor events, en ze voorziet bepaalde content en campagnes van attentiewaarde door mensen bewust te maken van content of campagnes. Vandaag legt ze je hier alles over uit: wat is de magie van telemarketing, en hoe zet jij het voor jouw bedrijf in om iets onder de aandacht te brengen?

“Met een goede lijst data en een aansprekend onderwerp
kunnen wij een succes maken van jouw campagne,
wat je doel ook is!”

Wat is telemarketing?

We horen je al denken, wat is telemarketing nu eigenlijk? Is dat niet wat ze bij callcenters doen? Nee, zeker niet! Telemarketing is echt wel ‘next level’. In tegenstelling tot zogenaamde energieleveranciers die je rond etenstijd bellen om je een energiecontract aan te smeren, bellen wij nooit om iets te verkopen.

Mijn collega Edwin en ik bellen eigenlijk op uiteenlopende projecten: het promoten van een event, een nieuw product, of om informatie in te winnen voor een onderzoeksrapport. Soms bel je om een afspraak te maken namens iemand van sales, omdat die daar zelf geen tijd voor heeft. Of omdat een bedrijf zichzelf onder de aandacht wil brengen bij potentiële relaties.

Wat de reden ook is, het is aan ons om zo kort en bondig mogelijk over te brengen waar we voor bellen en waarom dat voor degene aan de andere kant van de lijn interessant is.

Telemarketing, wat kan ik ermee?

Maar we kunnen ons ook voorstellen dat je als opdrachtgever niet zo goed weet of je aan telemarketing moet beginnen. Zo kiezen zij er soms voor om ter uitnodiging van een evenement een digitale mailing de deur uit te doen. Zeg nu zelf; als je die eentje krijgt, dan weet je waarschijnlijk ook wel waar die beland. Sterker nog, per 1000 verzonden mails mag je blij zijn met 2 (!) aanmeldingen – dat is 0.2%!

Of er bij een project gekozen wordt voor telemarketing hangt af van de klant en de opdracht. Neem nu een mailing die door de klant zelf verzonden wordt, of door een marketingbureau (zoals wij). Als zij kiezen voor telemarketing, dan kunnen wij de week nadat die mail verzonden is even nabellen. Zo bellen we niet helemaal koud en kunnen we ergens naar verwijzen. De ervaring leert dat dat een positief effect heeft op interesse in het event!

Huiswerk voor de opdrachtgever

Om ervoor te zorgen dat wij aan de telefoon ook inhoudelijke vragen kunnen beantwoorden. Daarvoor doen wij voordat we gaan bellen altijd even ons huiswerk, zodat we weten waar we het over hebben. We bellen natuurlijk namens onze opdrachtgever, dus zorgen we ervoor dat we goed beslagen ten ijs komen. Maar dat is niet meer dan normaal, toch?

Maar als opdrachtgever heb je ook wat huiswerk. Wie moeten we gaan bellen, en waarom? Als we een goede lijst met data hebben, en het onderwerp spreekt de doelgroep aan, dan kunnen wij met onze expertise in telemarketing een succes maken van de campagne – wat jouw doel ook is.

Overleg telemarketing

Gabi’s gouden tip

Ik denk dat dat ook direct mijn tip is voor iedereen die telemarketing overweegt – zorg dat wij een goede basis hebben om op voort te borduren. Zonder een goede bellijst gaan bellen is eigenlijk als een timmerman die zonder hamer een spijker in een plank wil krijgen.

Wij hebben inmiddels ruime ervaring opgebouwd om zo doeltreffend mogelijk aan de slag te gaan. Als je zorgt dat de inhoud voorop staat, je inleeft in degene die je belt, je niet te commercieel klinkt, en dat je humor kunt gebruiken om het ijs te breken, dan kun je echt wel veel bereiken met telemarketing.

Denk jij dat Gabi en Edwin ook een positieve bijdrage kunnen leveren aan jouw volgende evenement, jouw toffe product, de naamsbekendheid van je firma, of het ondersteunen van sales? Neem contact met ons op en laat je overtuigen!