Learn from the best B2B Marketeers: Maxine Vanmeulebrouk

Learn from the best B2B Marketeers: Maxine Vanmeulebrouk

Maxine Vanmeulebrouk ICMMaxine Vanmeulebrouk, marketing manager bij ICM opleidingen & trainingen, heeft zowel met B2B als B2C klanten te maken. De cursist speelt namelijk een belangrijke rol in het keuzeproces. Deze combinatie maakt haar werk extra leuk en uitdagend. Online marketing, leadgeneratie, verbeteren van zachte en harde conversie en organiseren van B2B events; ze grijpt iedere uitdaging met beide handen aan die ze weet om te zetten in meetbare KPI’s.

Wat vind je het leukste van het vak?
Uiteindelijk willen we allemaal resultaat boeken. Ik vind het leuk om aan de hand van cijfers te zien of (marketing)activiteiten zinvol waren. Bij ICM bepalen we dit aan de hand van weektargets. Targets die wij koppelen aan de aantal inschrijvingen per week. Het zijn duidelijke en vrij simpele cijfers. Ondanks dat het een samenspel is van marketing, adviescentrum en sales, kun je zo achterhalen of marketingactiviteiten effectief zijn geweest. Ik krijg een kick als we onze weektargets halen. Dit betekent ook dat als we de targets niet halen, mijn weekend slecht begint.

“Ik vind het leuk om te zien of (marketing)activiteiten zinvol waren. Als we onze weektargets halen krijg ik echt een kick.”

Wat is je grootste B2B marketingsucces van het afgelopen jaar?
Voor de opleidingsbranche was het een heel gek jaar. Door de lockdown hadden we in één oogopslag geen cursisten en incompany trainingen meer. Een snelle omslag naar online virtual classrooms was dus onze grootste en belangrijkste uitdaging. En dat was een hele klus. Een fysieke trainingsopzet kun je namelijk niet één op één omzetten naar online. Alle docenten kregen een training voor het geven van online classrooms en ook dienden we technisch alles in orde te brengen. Vanuit marketing hebben we er vooral voor gezorgd dat het online aanbod goed vindbaar was.

Wat zijn je B2B marketinguitdagingen voor dit jaar?
De omschakeling heeft ons, ondanks de grote impact, veel gebracht. Voorheen deden we alles fysiek. Van cursussen op locatie tot incompany trainingen. Door corona gingen we noodgedwongen en in een razendsnel tempo volledig naar online. Ik ben benieuwd hoe deze ontwikkeling zich voortzet nu onderwijs weer fysiek gegeven kan worden. Willen cursisten in de toekomst wel reistijd spenderen als het ook online kan? Ik denk daarom dat we meer naar een hybride vorm gaan, deels fysiek en deels online. En daar ligt ook de uitdaging. De core business van ICM is het creëren van waardevolle leerinterventies. Een online vorm zorgt voor minder interacties tussen de cursisten, dus dat heeft aandacht nodig. Voor de marketing is dit een minder grote uitdaging, maar het neemt niet weg dat we aansluiting moeten vinden tussen onze diensten en de marktbehoefte.

“Willen cursisten nog wel reistijd spenderen als het ook online kan?
Hybride zal de nieuwe vorm worden.”

Daarnaast bevindt ICM zich in een sterk concurrerende markt. Het uitdragen van onze signatuur en waar we voor staan gaan we komend jaar ook weer oppakken. Alles heeft toch deels on-hold gestaan. We moeten nu weer volop door met onze positionering.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het marketingvak?
Een onderwerp als cookyless future is voor ICM een belangrijke ontwikkeling. Ook wij hanteren remarketing en verzamelen data van onze websitebezoekers. Hoe gaat dit veranderen in 2022 en wat betekent dit voor ICM? Vragen waar ik nog geen antwoorden op heb.

Daarnaast zijn wij bezig om content te personaliseren. Voorheen stuurden we algemene nieuwsbrieven, maar nu richten we ons op de persoon die de nieuwsbrief ontvangt. Deze ontwikkeling is niet nieuw, maar zal steeds belangrijker worden. We leven tenslotte in een wereld waar we doodgegooid worden met informatie; bewust en onbewust. Om daar een plek in te krijgen moet je relevantie bieden.

“Cookieless future is voor ICM een belangrijke ontwikkeling, want ook wij hanteren remarketing en verzamelen data.”

Hoe ziet marketing en sales er over een paar jaar uit?
Ik zie in deze tijd een sterke behoefte aan een eerlijk en transparant verhaal. Marketing speelt hierin een belangrijke rol. Authentiek blijven en duidelijk laten zien waar je voor staat, wordt steeds belangrijker. Ook het aanbieden van persoonlijke content is niet meer weg te denken.

Wanneer je persoonlijke content aanbiedt word je relevanter. En dit maakt het voor sales weer makkelijker, dat geldt zowel voor B2B of B2C. Daarbij blijft het een spel met tenders binnenhalen en zorgen dat klanten tevreden zijn. Dat zie ik niet zo snel veranderen.

“Wanneer je persoonlijke content aanbiedt, word je relevanter.”

Wat is je gouden tip voor andere B2B marketeers?
Laat je niet meeslepen in de waan van de dag. Sta eens stil en reflecteer wat je aan het doen bent. Uiteindelijk wil je begrijpen waarom hiaten ontstaan, hierop inspelen en resultaat behalen. Neem dus de tijd – eventueel buiten kantoor – om jezelf op te sluiten en vragen te stellen als: doe ik nog wat ik moet doen, doen we nog wel het juiste, moeten we iets anders doen? Maak daarin keuzes en probeer niet alles vast te pakken. Choose your battles.

 

 

icm-logo