B2B Marketing is net als totaalvoetbal. Een goede allround marketeer snapt dat en weet hoe die moet scoren.

 

In de voetballerij zijn data heel belangrijk geworden. Voor de coach, de speler en de kijker. Het lijkt wat dat betreft wel op marketing. Maar er zijn nog veel meer overeenkomsten. Zo zijn voetbal en marketing geen wetenschap. De onvoorspelbaarheid maakt het zowel frustrerend als aantrekkelijk. Wel kun je de kans op succes zo groot mogelijk maken. Door compleet te zijn.

Vergroot je doelkansen

In voetbal geldt: hoe hoger je budget, hoe groter de kans op succes. Statistieken wijzen dat uit. Maar wie het meeste geld uitgeeft, is niet altijd de winnaar. Ook daar zie je de parallel met ons vak. Wie over de meeste data beschikt, heeft ook geen garantie op succes overigens. Talent, trainen en tactiek, teamwork en teamgeest, maken een veel groter verschil. Weer een mooie vergelijking met marketing.

De moderne marketeer heeft een compleet profiel (net als de voetbalcoach)

Een moderne marketeer is online handig en heeft interesse in tech, maar een complete marketeer is eerst en vooral een kritische onderzoeker, een nieuwsgierige journalist en een creatieve verkoper tegelijkertijd. Vooral in B2B. Een goede voetbalcoach kijkt ook kritisch naar de tegenstanders en de eigen mogelijkheden, is nieuwsgierig naar spelopvattingen en tactische variaties. Maar die voetbalcoach is ook creatief door de juiste spelers op de juiste plek te zetten en tijdens het spel de juiste interventies uit te voeren.

Doe alles in de juiste volgorde

Zowel in voetbal als marketing geldt: doe zaken in de juiste volgorde. Meteen beginnen aan de tactiek, terwijl de groep nog nauwelijks samen heeft getraind? Beetje voorbarig. Werken aan een campagne zonder de klant, de markt en het eigen onderscheidend vermogen echt van binnen en buiten te kennen? Niet verstandig. Om met de beroemde Australische marketingprof Mark Ritson te spreken: “It’s all about a good diagnoses, strategy en tactics”. Waarbij het een niet belangrijker is dan het ander. Want wie een strategie uitdoktert op basis van de verkeerde uitgangspunten, gaat nooit beter worden.

 

“Een complete B2B-marketeer is een kritische onderzoeker, een nieuwsgierige journalist en een creatieve verkoper tegelijkertijd.”

 

Slik niets voor zoete koek

Een goede marketeer is dus een kritische onderzoeker die alles wat relevant is wil weten. Die ook vaak ‘de waarom-vraag’ stelt.  Een goede marketeer is een nieuwsgierige journalist die op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden en die informatie verwerkt tot hapklare brokken. Dat vereist een sterk taalgevoel, analytische vermogen, uit een brij van informatie de essentie halen. Maar die nieuwsgierige B2B-marketeer heeft ook creatief denkvermogen. Die probeert dingen uit, legt verbanden en heeft ideeën.

Tijd om te scoren

De voorbereidingen zijn getroffen. De concurrentie is geanalyseerd. Er is keihard getraind. De strategie en tactiek zijn uitgedokterd. Om in de metafoor van het voetbal te blijven: je komt het veld op en de bal gaat rollen. Want uiteindelijk wil je één ding: scoren. Meer zichtbaarheid. Beter gevonden worden. Converteren. Deals sluiten. Een allround B2B marketeer begrijpt dat en weet hoe hij of zij daar moet komen. Die werkt als een team samen met sales, stelt ambitieuze maar realistische doelen en die zet al het analytische, tactische en creatieve voorwerk om in winnende acties!