Donderdag 7 november vond het laatste B2B Marketing College van 2024 plaats – hét event marketingevent voor B2B marketeers! Tijdens een informatieve middag namen Kevin van Kalkeren en Danny Oosterveer ons mee in de wereld van datagedreven marketing en AI. In dit blog lees je enkele praktische tips over wat data en AI voor jouw organisatie kunnen doen!
AI – wat kunnen we er écht mee?
Vanuit zijn rol als manager product management & data science bij OnMarc kan Kevin van Kalkeren handige tips & tricks delen met het publiek. De AI-hype vertoont parallellen met de Big Data-hype van midden 00’s – na de eerste verwondering kwam een kleine dip, gevolgd door de realisatie ‘we kunnen er echt wat mee, maar hoe?’.
Denk niet eerst aan wat een data/AI-oplossing kan, maar denk vooral aan wat het moet opleveren. Dure AI-oplossingen die beperkt worden gebruikt, komen vaak voor.
Realisaties omtrent datagedreven marketing
- Waarde komt niet vanzelf – wat is de waarde ván je klant en vóór je klant?
- Waardepropositie tech – wat kan AI voor je klant betekenen?
- Wáár komt je toolbehoefte vandaan – ontdek waarom je doet wat je doet
- Waardegedreven B2B-marketing – hoe doen de thought leaders dat?
- Begin stapsgewijs – valideer, verzamel, en valoriseer (schat op waarde) je data
Wat leiders goed doen
Het gaat bij AI om het inventariseren van data, en dit meetbaar maken. Weten wat je hebt, en weten wat de waarde hiervan is van (VoC) en voor (VfC) de klant – want waarde komt niet vanzelf. Je ziet dat leiders dat doen, doordat ze:
- gebruik maken gebruik van AI op een fundament van data;
- een moderne toolkit gebruiken;
- schaalbare, gepersonaliseerde content creëren;
- voor slimme interactie gaan;
- gebruik maken van moderne marketingmetingen.
Hoe laat je data voor je werken?
Hoe zetten we de volgende stap met AI? Dat is de vraag die Danny Oosterveen – mede-eigenaar van DASMEDIA, auteur, podcasthost en consultant – vervolgens wil beantwoorden. Danny heeft het overigens over databedreven marketing in plaats van datagedreven; want data is een tool, niet de drijvende factor. Dat zijn wij nog altijd zelf.
Data-bedreven marketing begint met meten, plannen en vervolgens, een resultaat. Maak de uitdaging die je wil oplossen tastbaar en zichtbaar. Doe eerst een test, enquête of kwalitatief onderzoek.
Databedreven marketing
Je beoogde strategie is nooit de gerealiseerde strategie; ongebruikte ideeën vallen af, terwijl nieuwe inzichten je plan verrijken. En met iedere cyclus (model 2) wordt je kennisstandaard hoger.
Mooi plan – maar nu hebben we data! In model 3 liet Danny zien hoe je data toepast in deze cyclus. Zoals je ziet werkt dit plan op meerdere schijven die elkaar soms linksom en rechtsom beïnvloeden.
Zo gebruik je in de planfase data ter exploratie, en in de uitvoerende fase data ter creatie. Wanneer je je resultaten analyseert, valideert data je bevindingen. Gebruik AI-toepassingen vooral als ondersteuning, niet als vervanging, voor betere datagedreven beslissingen.
Tips om te starten met databedreven werken
AI is een sparringpartner, iemand die je eenvoudige taken kan laten uitvoeren. Maar wat kun je nog meer? Danny heeft 5 tips:
- Maak het klein – begin niet te groot, want je kunt altijd opschalen
- Start met een concreet businessprobleem – dat werkt beter dan hypothetisch werken
- Deel je learnings – laat anderen profiteren van jouw resultaten
- Leg je learnings vast (ook wat niet werkte) – borg je kennis in processen, niet in je mensen
- Werk met een experimentatieproces – een omgeving waar je op je bek mag gaan is de beste leerschool
Voor nog meer tips voor marketing automation tools wees Danny ons op Deploytek (high-end) en Klaviyo (budget).
B2B Marketing College 2025 – coming soon
Dit was de laatste van vier B2B Marketing Colleges in het kader van onze B2B Academy. Volgend jaar gaan we weer door met 8 toonaangevende sprekers over 4 actuele onderwerpen in ons vakgebied.
Ook bij zijn? Houd onze site en socials goed in de gaten voor wanneer je je aan kunt melden.