Hoppenbrouwers: data als katalysator voor een innoverende toekomst!
6 april 2023
Hoe kom je in contact met voedselproducerende bedrijven die innovatie en digitalisering hoog op de agenda hebben staan en op zoek zijn naar een automatiseringsoplossing?
Dat was de hoofdvraag waarmee onze klant Hoppenbrouwers Techniek bij ons aanklopte. Het snelgroeiende bedrijf, met diverse technische disciplines in uiteenlopende markten, beschikt over veel specialistische kennis en wil zich dan ook graag als kennisleider profileren. Bij Hoppenbrouwers Industrial ligt de focus op industriële automatiseringsoplossingen: sneller, slimmer, duurzamer, efficiënter en kostenbesparend produceren.
Onze Research Marketing aanpak
Hoppenbrouwers wilde graag in contact komen met voedselproducerende bedrijven die innovatie en digitalisering hoog op de agenda hebben staan én op zoek zijn naar een automatiseringsoplossing.
Samen met Geertjan van Haandel (Marketing adviseur Industriele Automatisering, Duurzame Energie & Retail) en Dick Klaassen (Projectleider Industrial MSI) van Hoppenbrouwers zijn we om tafel gegaan om de verschillende stappen van het Research Marketing traject te doorlopen.
1. Wishlist
Wie is je ideale droomklant? Welke kenmerken bezit deze potentiële klant? Waar bevinden zij zich? Welke functie(titels) heeft deze klant? Uit deze vragen ontstond een lijst met potentiële klanten waar we graag mee in contact wilden komen.
2. Onderzoeksthema
Wat zijn de grootste uitdagingen van deze doelgroep? Waar liggen zij ’s nachts wakker van? Welke trends en ontwikkelingen zien zij in de markt? Een greep uit deze vragen werd omgevormd tot een gespreksleidraad voor kwalitatief onderzoek en een survey voor kwantitatief onderzoek.
3. Onderzoek in de Food-industry
RVS Marketing nam 9 kwalitatieve interviews af met bestaande klanten en valideerde de uitkomsten hiervan met een kwantitatieve survey onder 20 deelnemers.
4. Whitepaper
De uitkomsten van het onderzoek onder voedselproducerende bedrijven hebben we gebundeld in een mooi opgemaakte Whitepaper.
Kennisevent Food & Data als follow-up
De Whitepaper is door de Marketingafdeling van Hoppenbrouwers op de website geplaatst en goed ontvangen door de doelgroep. Dit smaakte naar meer… En dus hebben we als follow-up, naar aanleiding van de bevindingen uit de Whitepaper, een kennisevent Food & Data georganiseerd. Tijdens dit goedbezochte, succesvolle event, waar 150 geïnteresseerden op afkwamen, zijn de uitkomsten van het onderzoek gepresenteerd.
Meer zichtbaarheid én inmiddels enkele concrete opdrachten
Tijdens deze marketingflow heeft Hoppenbrouwers waardevolle contacten opgedaan met potentiële klanten uit de markt én zijn ze weer top of mind gekomen bij bestaande klanten. Er is veel zichtbaarheid gecreëerd die heeft bijgedragen aan het vergroten van Hoppenbrouwers’ thought leadership op dit specifieke thema. Zo resulteerde het event in tientallen vervolgafspraken, waarvan er enkele inmiddels al zijn omgezet in concrete opdrachten.
“Op dit moment richten we ons op de PMC Food & Beverage. RVS Marketing heeft ons tijdens diverse sessies geinspireerd, geadviseerd en geholpen hoe we deze specifieke doelgroep op een kwalitatieve manier kunnen bereiken. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een inhoudelijke Whitepaper en een kennisevent vol informatie en inspiratie!”
Geertjan van Haandel, Marketing adviseur Industriele Automatisering, Duurzame Energie & Retail, Hoppenbrouwers