Deelmarketeer bij Innovatie nul13
10 juni 2021
Interview met opdrachtgever Koen Kock, Senior Adviseur & Partner bij Innovatie nul13
Innovatie nul13 is een hard groeiend adviesbureau dat gemeenten, organisaties in de kinderopvang, het onderwijs en de zorg helpt met een effectief beleid binnen het sociale domein. Denk aan een passend onderwijskansenbeleid, de integratie van (jeugd)zorg en kinderopvang en alle onderliggende, complexe vraagstukken. Koen Kock stond als partner aan de basis van Innovatie nul13.
“Investeren in de deelmarketeer
is investeren in de toekomst van ons bedrijf.”
Marketing van ad hoc naar structureel
Koen vertelt hoe het concept deelmarketeer goed past
in de fase waarin Innovatie nul13 nu verkeert: “Ikzelf en mijn compagnons – Sebastiaan Baauw en Janine Boekelder – zijn zelf erg ondernemend en zien dus veel kansen. Vijf jaar geleden bij onze start hebben we vooral gewerkt aan de basis: positionering, huisstijl, website et cetera. En natuurlijk ben je elke dag bezig met sales. Je moet je bedrijf nog opbouwen. Dat ging heel voorspoedig maar wij merkten ook dat marketing steeds meer ad hoc werd. De structuur ontbrak. Niet zo gek, want het werd een neventaak van ons allemaal.”
We hadden al een goede ervaring met RVS Marketing
“We zijn op een gegeven moment gaan segmenteren. Hoe kunnen we beter inspelen op de behoefte van de klant en hoe kunnen we op basis daarvan onze dienstverlening verbeteren? Maar vervolgens moet er ook van alles gebeuren om dat aan de markt kenbaar te maken. Daar heb je gewoon iemand voor nodig. We zijn nu nog te klein om iemand vast op die plek te zetten, maar we voelen wel de noodzaak. De eerdere ervaring met RVS Marketing beviel heel goed en Sophie kende ons bedrijf al aardig toen de optie van deelmarketeer op tafel kwam.
“We zijn zo in staat om continu aan de markt te laten zien waar we voor staan en wat we doen.”
Permanent aan de markt laten zien waar je staat
“We wilden graag iemand dichtbij ons die uitvoerend kan meewerken, maar die ook proactief meedenkt en aanjaagt. Jongens er komt een whitepaper aan, hoever staan we? Zo ben je in staat om continu aan de markt te laten zien waar je voor staat en wat je doet. De samenwerking hebben we niet voor niets verlengd. Dat komt ook omdat het fijn werken is met Sophie als persoon. Ze laat heel goed zien wat de waarde van marketing is binnen in onze organisatie. Maar ze is ook heel sociaal, snel, resultaat gedreven en verbonden aan alle collega’s.”
Deelmarketeer werkt beter dan ZZP’er
“Met Sophie aan boord voorkomen we dus dat we dat we weer terugvallen in de oude situatie. We zien het ook als bouwen aan een toekomstbestendig bedrijf. Met een marketeer ben je veel gerichter bezig met je klantpotentieel en klantbehoud. Het voordeel van de deelmarketeer ten opzichte van een ZZP’er is dat het breder is. Een stagiair bij RVS Marketing die op de achtergrond nog even meehelpt, of een strateeg die meedenkt of een telemarketeer die even wordt aangehaakt. Maar het succes ligt ook bij jezelf. Door Sophie de ruimte te geven om zich thuis te voelen en de vrijheid te geven om haar rol te pakken. Zo werkt het twee kanten op.”
De 3 belangrijkste voordelen van de deelmarketeer, volgens Koen Kock:
- Flexibiliteit; makkelijk op- en afschalen
- Extra kennis; B2B marketing is een vak
- Pro-activiteit; aanjaagfunctie