Procurement Services
2 september 2019
14 jaar na de oprichting van Procurement Services was het tijd om onze marketing propositie tegen het licht te houden en uit te zoeken welke profilering het best aansluit bij wie we zijn en wat we graag willen uitdragen aan bestaande en toekomstige klanten. Onze bestaande website, bedrijfspresentatie en de uitstraling van onze kantoorlocaties sloten niet op elkaar aan en wilden we in een moderner jasje steken. Daarnaast is het ook belangrijk aan mogelijke nieuwe medewerkers een aantrekkelijk en reëel beeld te geven van wat het werken bij PS inhoudt. RVS heeft ons in dit proces begeleid en is ook buiten PS bij klanten en leveranciers op zoek gegaan naar antwoorden op bovenstaande vragen. Dit heeft ons echt geholpen een duidelijker beeld te krijgen van datgene wat PS onderscheidt op de markt van inkoopdienstverleners. We zijn erachter gekomen dat het vooral het type en de inkoopprofessionaliteit van de mensen die bij PS werken het verschil maakt.
Verdubbeling van het aantal websitebezoekers
De marketing uitdaging van Procurement Services ligt op meerdere vlakken: hoe kunnen zij de profilering aanscherpen, de website optimaliseren en hoe kunnen zij met (content)marketing permanente zichtbaarheid in de markt realiseren, zodat de commerciële afhankelijkheid van de twee eigenaren afneemt en het vinden van potentiële collega’s wordt bespoedigd.
De werkwijze
Onze aanpak bestaat uit twee fases. De eerste fase is erop gericht om het fundament op orde te brengen. De tweede fase gaat over het realiseren van permanente online zichtbaarheid van PS.
Fase 1: het fundament
Merk-DNA bepalen & klantinzichten vergaren middels (klant)interviews
Middels een DNA sessie, gaan we op zoek naar het DNA van PS. Dit doen we samen met medewerkers van PS; waar staat PS voor? Wat zijn doelen/wensen? Wat is kenmerkend in de cultuur van PS? Wat zijn ideale klanten etc. Ook gaan we in gesprek met twee bestaande klanten en twee potentiële klanten.
Rebranding Procurement Services; concept & ontwerp vernieuwde website
Inzichten van de DNA sessie en de klantinterviews worden gebruikt om tot een nieuwe rebranding te komen.
Doorontwikkeling nieuwe huisstijl in alle digitale huisstijl documenten
Onder andere; Powerpoint template, WeTransfer pagina, E-mailhandtekening, nieuwsbrief template etc.
Realisatie vernieuwde en SEO-vriendelijke site
Naar aanleiding van de DNA sessie en het inzicht wat we daaruit hebben verkregen, hebben we de teksten van de website SEO-vriendelijk geschreven.
Fase 2: permanente zicht- en vindbaarheid
Contentstrategie en -jaarkalender
In een contentbrainstorm gaan we op zoek naar thema’s en onderwerpen die binnen de sweetspot vallen. Dit is de overlap tussen de behoefte van klanten en de expertise van PS.
Maandelijkse contentproductie en campagne-management
Nu het fundament op orde is, kun je ons zien als de externe marketingafdeling van PS. We maken samen met PS de content, wij schrijven en zij redigeren of andersom. We zorgen er vervolgens voor dat de content verspreid wordt via de online kanalen van PS en houden de statistieken bij in Google Analytics. Denk hierbij aan LinkedIn, maar ook aan LinkedIn ads en LinkedIn vacatures.
“Het resultaat; een mooie nieuwe website en aanvullende communicatiemiddelen waar we allemaal trots op zijn. Bewustwording van ons onderscheidend vermogen. Een plan van aanpak om op gestructureerde wijze aan contentmarketing te werken gebruik makend van kanalen als social media en het organiseren van events.”