9 vragen aan RVS-ster Mayke Hoevenaars
Enthousiast, gedreven, gestructureerd en doelgericht. Dat is Mayke Hoevenaars, B2B Marketeer/Deelmarketeer bij RVS Marketing. Benieuwd naar onze Mayke? Lees mee en leer in 9 vragen onze ervaren B2B Marketeer een beetje kennen!
1. Wie is Mayke Hoevenaars?
Ik woon in Valkenswaard en heb twee zoons van 11 en 13. Sinds vier jaar woon ik in een nieuwbouwhuis dat ik zelf ‘from scratch’ heb laten ontwerpen en bouwen samen met een aannemer. Ik hou wel van uitdagingen, mijn huis heb ik gebouwd in dezelfde periode dat ik voor mezelf begon. Dat raad ik niet iedereen aan. Maar ik ben wel iemand die ook doorzet, ondanks dat het niet altijd mee zit.
“Ik hou van uitdagingen. Ik ben iemand die ook doorzet, ondanks dat het niet altijd mee zit.”
2. Wat heb je gedaan voor je bij RVS in dienst kwam?
Dat is heel wisselend, ik ben begonnen bij een IT-bedrijf. Daar heb ik stage gelopen. Ik ben toen verkoopassistente geweest maar ik wilde wel iets doen met mijn opleiding marketing communicatie. Dus toen ben ik doorgestroomd naar die afdeling, en daar ben ik doorgegroeid naar senior marketing communicatie en marketing communicatie manager. Na 14 jaar had ik de behoefte om iets anders te gaan doen, en toen ben ik voor mezelf begonnen. Ik heb toen drie jaar een bureautje gehad in het verkopen van een marketing automation tool. In coronatijd ben ik weer in loondienst gegaan, en na een tijdje benaderde RVS mij.
3. Waar hou jij je op dit moment mee bezig?
Ik ben projectmanager in verschillende rollen, maar vooral research marketing in combinatie met een evenement. En daarnaast ben ik deelmarketeer bij Quinso.
4. Wat is jouw visie op het B2B marketing vak?
Ik denk dat het steeds belangrijker wordt in B2B om alle facetten van klantbeleving te bieden, zoals je dat in B2C ook zou doen. Je moet zorgen voor de service, voor de makkelijke contacten. Net als in B2C. Het is eigenlijk geen hele andere wereld. Maar ik heb wel een voorkeur voor B2B, vooral omdat je daarmee echt een bedrijf helpt in plaats van maar één persoon. Je weet ook goed hoe een bedrijf werkt, dus daar kan je je makkelijk in inleven.
“Het wordt in B2B steeds belangrijker om alle facetten van klantbeleving te bieden, zoals je dat in B2C ook zou doen.”
5. Wat vind jij interessante ontwikkelingen in B2B marketing?
Er zijn de afgelopen 10 jaar al zoveel ontwikkelingen geweest, zoals alle online mogelijkheden en tools van nu. Toch geloof ik ook nog in offline, in menselijk contact. Dat kan echt de doorslag geven en ik hoop dat dat zo blijft. Tegenwoordig zie je zoveel online dat je door de bomen het bos niet meer ziet, maar de persoonlijke factor blijft belangrijk. Online kan je veel laten zien maar niet alles. Ik geloof dat je niet alleen online, maar allebei moet blijven doen. Je kan veel vinden online, maar bellen blijft ook fijn.
6. Waar krijg jij energie van?
Voornamelijk als ik de klant goed heb geholpen en het project goed is afgerond. Dan ben ik tevreden of zelfs trots dat ik kan zeggen ‘yes, het is goed gegaan’. Dat geeft mij een boost om weer een volgend traject in te gaan. Ik ben doelgericht en ik vind het fijn om ergens naar toe te werken. En dat je daarna dan ook een momentje hebt om terug te kijken en het af te ronden. Daarnaast vind ik ook de wisselende contacten leuk, om elke keer weer nieuwe mensen te leren kennen.
7. Wat is een van de gaafste projecten die je tot nu toe hebt gedaan?
Dat is denk ik toch Allianz Trade. Dat was een groot project, mijn eerste project voor RVS, en in een branche waarin ik nooit werkzaam ben geweest.
“Goed afgeronde projecten, tevreden klanten en wisselende contacten geven mij een boost.”
8. Heb jij gekke kantoorgewoontes?
Ik hou toch wel van een eigen plek. Vandaag zit ik helaas niet op mijn eigen plek haha. En verder, het is misschien geen gekke gewoonte maar ik vind het steeds fijner om in mijn eigen cocon te werken. Ik hou van focus en dan kan ik goed doorwerken.
9. Waar zouden B2B marketeers zich meer mee bezig moeten houden?
Blijf met beide voeten op de grond staan en laat jezelf niet overweldigen door alle mogelijkheden die er zijn, maar maak de goede keuzes. Tegenwoordig kan je zo veel, dus je moet kijken naar wat noodzakelijk is om je doel te bereiken. En ga er niet vanuit dat je de markt wel kent, maar kijk er goed naar. Ontwikkelingen gaan snel, en er wordt makkelijk gedacht van oh ik ken de doelgroep wel, maar ken je ze ook daadwerkelijk echt? Die stap wordt veel zelf ingevuld. En blijf wel creatief en doe eens gek, doe niet altijd hetzelfde als de rest. Daar kan je jezelf ook mee onderscheiden.