9 vragen aan RVS-ster Anna van Beek

 

Leergierig, ambitieus en een commerciële en creatieve out-of-the-box mindset. Dat is onze Junior B2B Marketeer Anna van Beek, in een notendop. Inmiddels is ze alweer een half jaar in dienst bij ons. Een mooi moment om haar enkele vragen voor te schotelen. Want wat kenmerkt deze jonge, ambitieuze B2B Marketeer? En waar liggen volgens haar kansen op het gebied van B2B Marketing?

1. Wie is Anna van Beek?

Ik ben 21 jaar oud en woon samen met mijn vriend Marijn en onze 3 cavia’s in Den Bosch. Ik ben echt een dierenmens, zo heb ik ook een hond bij mijn ouders. Ook ben ik graag buiten in de natuur. Dat is ook echt een reden geweest om binnenkort naar een boerderij op het platteland (Nistelrode) te gaan verhuizen. Nu woon ik nog in de stad, en in het weekend pak ik dan de auto om naar het bos te gaan en lekker te gaan wandelen. Sporten vind ik sowieso leuk, ik doe yoga en hardlopen. Vroeger heb ik ook een tijdje gevoetbald. Wie weet ga ik dit wel weer oppakken in Nistelrode!

2. Wat heb je gedaan voordat je bij RVS Marketing terechtkwam?

Ik heb ondernemende HAVO gedaan met extra vakken, dus ik volgde eigenlijk twee profielen. In die tijd heb ik ook een Cambridge en IB certificaat gehaald. Ik had echt iets met taal en geschiedenis. Mijn diploma heb ik in corona tijd gehaald. Dat was lastig, want ik wist destijds nog helemaal niet wat ik wilde gaan doen en het volgen van een studie vanachter een computerscherm leek mij niets.

Tijdens mijn middelbare schoolperiode had ik een bijbaantje in de sales. Toen de marketingverantwoordelijke wegviel, ben ik daar fulltime gaan werken. Ik heb toen in mijn eentje een marketingfundament gelegd. Dat was flink aanpoten. Dingen creëren en verhalen schrijven vond ik erg leuk. Maar na een aantal jaren merkte ik dat ik ambitieuzer was dan wat daar mogelijk was. Er waren geen doorgroeimogelijkheden meer voor mij. En dus ben ik gaan rondkijken. Ik heb ook op salesfuncties gesolliciteerd, maar de sales wereld is heel competitief, heel prestatie- en resultaatgericht. Marketing was voor mijn gevoel meer strategisch; hoe start je dat vonkje met een klant? Vond ik interessant om daar mee verder te gaan. En zo ben ik bij RVS Marketing uitgekomen.

3. Wat is jouw visie op het B2B marketing vak?

Ik vind dat je bij B2B, meer dan bij B2C, tegenwoordig meer de samenwerking tussen sales en marketing moet opzoeken. Marketing moet ondersteunend zijn aan sales, en andersom net zo. Als marketing niet opgevolgd wordt werkt het niet. Ditzelfde geldt ook weer andersom. Bij B2B ben je toch meer bezig met het opbouwen van langdurige relaties. Dat is belangrijker dan eenmalig iets verkopen. Ik kijk vanuit een salesgedreven perspectief naar marketing. Vaak wordt het als 2 aparte disciplines gezien, maar het ligt dichter bij elkaar dan mensen vaak denken. De focus moet ook op de mens liggen en het opbouwen van langdurige relaties.

‘’Marketing is toch deels psychologie en dus is het belangrijk om het menselijke perspectief niet uit het oog te verliezen. Focus je op het opbouwen van langdurige relaties.’’

 

4. Waar krijg jij energie van?

Ik krijg energie van menselijk contact. Ik vind dat je dicht bij de mens moet blijven. Het is belangrijk om het menselijke perspectief te blijven zien. Marketing is deels toch psychologie en daarmee ook een stukje ethiek. En dus is het belangrijk om dicht bij de mens te blijven en daarmee lange termijn resultaten te behalen. Tuurlijk, een quick win is leuk, maar ik krijg meer energie van een goede klantrelatie die voortkomt uit een succesvolle campagne of event.

5. Wat weten mensen eigenlijk niet van jou? 

Dat ik echt een extreme boekenwurm ben! Ik lees extreem veel (lees: 2 á 3 boeken per week). Ik kan daar ook echt van genieten. Verder mag ik dan misschien jong zijn, mijn muzieksmaak is daar niet naar. Ik luister veel naar muziek uit de jaren 60’/70’. Ik heb een platenverzameling, met veel LP’s van The Doors, Fleetwood Mac en The Beatles.

6. Kun je ons iets vertellen over een van de gaafste projecten die je tot nu toe hebt gedaan?

Ik werk natuurlijk nog niet zo lang bij RVS Marketing, maar mijn tijd besteed ik met name aan 2 deelmarketeerklussen: Solvy en VNSG. Solvy is een nog groeiend bedrijf, met de wens om meer naamsbekendheid op te bouwen. Hier is nu langzaam een fundament zichtbaar en dat geeft veel voldoening. Zo hebben we onlangs met een klantcase post op LinkedIn een organisch bereik van bijna 4.000 views behaald én is hier een directe lead uit gekomen. Dat zijn mooie resultaten!

Bij VNSG, een non-profit organisatie, is het anders. Lijkt vaak meer op communicatie. Hier houd ik me bezig met interne- en (voornamelijk) externe communicatie van en naar leden. Denk hierbij aan evenementen, maar ook sponsoringen en promoties. De leden van deze vereniging zijn zodanig enthousiast over hun werk dat ze in weekenden en vrije tijd naar events gaan. Dat geeft mij ook energie. Onlangs hadden we ook een event en, ondanks dat een deel van het team is weggevallen, hebben we dit toch tot een groot succes weten te maken.

“Als deelmarketeer werk ik iedere dag vanuit een ander kantoor. Mijn enige steevaste routine? Koffie!”

 

7. Heb je misschien wat gekke kantoorgewoontes die je met ons wilt delen?

Ik kan niet starten als ik geen koffie heb gehad. Dat is echt een ding. Als deelmarketeer werk ik iedere dag weer op een andere locatie. Mijn dagen wisselen tussen de kantoren van VNSG, Solvy en RVS. En dan volg ik op de donderdagavonden ook nog een deeltijdstudie. De enige routine is koffie. Dat is overal hetzelfde.

8. Waar zouden B2B-marketeers zich volgens jou meer op moeten richten?

Op de doelgroep. Het bepalen van de doelgroep en dat helder voor je hebben. Je kunt niet zomaar even een persona maken en aan de slag. Het duidelijk in kaart brengen van je doelgroep is denk ik de basis voor de resultaten van je marketing efforts. De onderzoeken die we doen (Research Marketing zoals we dat bij RVS noemen) zijn belangrijk. Natuurlijk is het spannender om een LinkedIn campagne erin te knallen, maar de onderzoeken die eraan vooraf gaan, waarmee je de doelgroep bepaald en je campagne instelt, die zijn van onschatbare waarde.

9. Tot slot, wat is jouw gouden tip voor mede B2B Marketeers?

Wat ik zie is dat tegenwoordig iedereen ergens een plasje over moet doen. Bij iedere correctieronde moeten er weer (te) veel mensen naar kijken. Het lastige? Marketing is subjectief. Iedereen vindt er iets anders van. Oftewel; je kunt er nooit aan voldoen dat iedereen het geweldig vindt. De een vindt het tof, de andere vindt het bagger. En ook daarom is het zo belangrijk om je op je doelgroep te richten, niet alleen intern.

“Het duidelijk in beeld brengen van de doelgroep is denk ik uiteindelijk de basis voor de resultaten van je marketing efforts.’’