8 vragen aan RVS-ster Stijn Lamers

Al sinds hij kon schrijven is Stijn met verhalen bezig. Hij heeft van zijn hobby zijn werk kunnen maken, en nu werkt hij als content marketeer bij RVS. Vandaag laat hij het achterste van zijn tong zien in dit interview dat hij met zichzelf hield – over meubels, spellen, spelling, en marketing natuurlijk. 

Wie is Stijn Lamers?

Ik ben 38 jaar oud en woon samen met mijn vriendin Marjolein in Hapert (het mooiste dorp van de Kempen, vindt 50% van ons huishouden). In mijn vrije tijd lees ik graag (meestal fantasy, sci-fi of horror), speel ik graag spellen (zowel bordspellen als op mijn PS5), houd ik van een leuke film of serie op z’n tijd (liefst dezelfde categorieën als mijn leesvoorkeur), en ben ik muziekliefhebber (dat gaat van heel zacht tot heel hard). We gaan samen graag op reis en hebben al een mooie lijst opgebouwd: van Italië tot Bali, van Marokko tot Cuba. Ook hebben we al veel concerten bezocht met z’n tweeën. En nee, ik ben geen familie van Inge, want dat is met dubbel-m. 

Wat heb je gedaan voordat je bij RVS Marketing terechtkwam? 

Ik heb Communicatiedesign gestudeerd aan de UvT (tegenwoordig Tilburg University). Ik wilde ‘iets met schrijven’ gaan doen, omdat dat iets is dat ik al sinds de basisschool doe, ook als het níet hoeft. Verhalen vertellen, eigenlijk. Ik heb een overactieve fantasie en een neusje voor taal, dus met die twee eigenschappen is het niet gek dat ik in dit vak gerold ben. 

Na mijn studie heb ik voor verschillende bedrijven en opdrachtgevers gewerkt, maar wel altijd in een communicatieve rol. Zowel bureauzijde als in-huis; zowel in loondienst als op zzp-basis. Ik heb lange tijd gezocht naar een werkgever waar ik zowel diepgang heb in wat ik mag doen, maar waar ik mezelf ook kan uitdagen om nieuwe dingen te proberen of mijn grenzen te verleggen. Bij RVS heb ik die allebei gevonden!

“Als jij timmerman bent, wil jouw klant niet weten wat voor gereedschap je gebruikt.
Hij wil gewoon weten hoe zijn nieuwe salontafel eruit komt te zien.”

Wat is jouw visie op het B2B-marketingvak?

Kijk naar jouw bedrijf vanuit de ogen van je klanten. Waar lopen zij tegenaan? Welke vragen hebben zij? Iemand die op jouw website komt wil niet weten wat voor hamers, beitels, zagen en schroevendraaiers je hebt – die wil weten hoe zijn nieuwe meubels eruit komen te zien. Je wilt graag van de daken schreeuwen dat jij de beste bent, maar dat leest niemand. Wat mensen wel lezen? Een beleving, een gevoel, iets herkenbaars. Ik denk dat veel bedrijven vergeten dat emotie een van je belangrijkste troeven is om je klant te raken.

Waar krijg jij energie van?

Ik schrijf heel erg vanuit gevoel. Natuurlijk werk ik ook met vaste regels – een goede kop, X aantal alinea’s, noem maar op – maar uiteindelijk doe ik alles op gevoel. En als dat gevoel dan aansluit bij het gevoel dat ik bij een klant signaleer, dan is dat echt tof. Maar ook als het niet bij de eerste keer meteen raak is kan ik daar motivatie uit halen, want dat betekent dat ik er nog iets van kan leren. Zodat het de volgende keer hopelijk wél raak is, en ik de klantverwachting geëvenaard of overtroffen heb.

Wat weten mensen eigenlijk niet van jou?

In mijn vrije tijd speel ik veel bordspellen solo. Ja, die bestaan. En nee, dat is niet zoiets als Monopoly. Dat zijn de twee meest voorkomende vragen die ik hierover krijg. Ik schrijf ook recensies over deze spellen op mijn blog en Instagram onder de naam Stidjen Plays Solo. Af en toe krijg ik zelfs recensie-exemplaren van uitgevers over de hele wereld toegestuurd. Ik merk dat ik in spellen mijn creativiteit kwijt kan: hoe ga ik dit oplossen? Hoe zorg ik dat ik volgende beurt genoeg grondstoffen heb om dit te kopen zodat ik daar punten scoor? En met het schrijven van recensies kan ik mijn ambacht met mijn hobby combineren.

Kun je ons iets vertellen over een van de gaafste projecten die je tot nu toe hebt gedaan?

Ik ben nog maar krap twee maanden in dienst bij RVS, dus dat valt lastig te zeggen. Maar ik krijg wel van veel klanten en collega’s te horen dat ze het niveau van mijn teksten erg waarderen, dus daar ben ik erg blij mee. Dat je koud binnenkomt, een briefing krijgt vanuit een collega over de klant, en dat je dan meteen op papier zet wat de klant bedoelt. Vind ik cool. En er zitten nog een paar toffe projecten in de pijplijn, daar kijk ik heel erg naar uit. 

“Gebruik emotie om je klant te raken.”

Heb je misschien wat gekke kantoorgewoontes die je met ons wilt delen?

Ik kan soms in mijn hoofd best chaotisch zijn, dus ik werk met bovengemiddeld veel lijstjes om daar structuur in aan te brengen. Bovendien geeft het ergens ook wel voldoening als je dingen kunt afstrepen. Daarnaast heb ik me hier in korte tijd opgewerkt tot ‘chef taal’, en ben ik het aanspreekpunt voor woordkeus, zinsbouw, tussenstreepjes, en wat dan ook. De keerzijde is wel dat ik heel veel taalfouten hoor, want je zet zoiets niet zo maar uit.  Maar goed, daar kan ik wel weer veel slechte woordgrappen tegenover zetten. Ter compensatie.

Tot slot, waar zouden content marketeers zich volgens jou meer op moeten richten?

Hierboven had ik al verteld om meer vanuit de klant te denken. Daar wil ik nog aan toevoegen dat je niet bang moet zijn als je marketing geld kost zonder dat je daar direct meetbaar resultaat uit haalt. Terug naar de meubelmaker; een post op LinkedIn over een nieuw project betekent niet meteen nieuwe klanten. Maar je laat zien wat je doet, en je blijft zichtbaar. Een week later post je een tip over iets dat een klant ooit aan je vroeg. Wat je hiermee doet is je expertise laten zien. Zo zorg je ervoor dat als iemand een nieuwe salontafel wil, hij als eerste aan jou denkt.