6 vragen aan RVS-ster & eigenaar Inge Lammers

 

Ambitieus, vastberaden en resultaatgericht. Dat is Inge Lammers, mede-eigenaar van RVS Marketing, in een notendop. Wat kenmerkt Inge? Wat is haar kijk op het vak? En wat is haar ultieme advies aan B2B Marketeers?

1. Wie is Inge Lammers?

Ik ben een van de 3 eigenaren van RVS Marketing, ben 36 jaar en woon in het pittoreske Soerendonk samen met mijn vriend Tim en onze kantoorhond Bo. Privé zijn we al 1,5 jaar druk bezig met ons huis zelf te verbouwen, zonder aannemer. Daar leer je veel van. Ik dacht door onze bouwklanten er al veel vanaf te weten, maar nu je zelf aan de slag gaat met bijvoorbeeld isolatiemateriaal en een warmtepomp weet ik er nóg meer vanaf. Het is een flinke klus en er is een harde deadline want begin mei verwachten we ons eerste kindje!

2. Wat heb je gedaan voordat je bij RVS Marketing terechtkwam?

Ik heb HBO Communicatie gestudeerd en vervolgens een Online Marketing opleiding gevolgd. Van kinds af aan wilde ik óf de reclame of de recreatie in. Op een camping werken als bijvoorbeeld animatiebegeleider leek me toen erg leuk. Maar ja, dat betekent altijd werken in het weekend en afgeschreven worden zodra je ouder dan 35 bent..

En dus koos ik ervoor de dynamische reclamewereld in te duiken. Dit heeft me altijd getrokken, met name het creatieve. Ik ben afgestudeerd bij een reclamebureau in Amsterdam, wat later hetzelfde bureau bleek te zijn als waar Arjan is afgestudeerd (maar een aantal jaar voor mij hoor!). Vervolgens heb ik aan de klantzijde gewerkt en daarna bij een agrarisch communicatiebureau totdat ik 10 jaar geleden bij RVS Marketing begon als Projectmanager. Arjan zei toen een keer ‘over 10 jaar werk jij hier nog’, en ik was rete-ambitieus dus ik riep ‘kom maar met die aandelen!’ Zo gezegd, zo gedaan. Een spannende stap toen als eind twintiger want iedereen uit mijn familie- en vriendenkring zei doe het niet en begin voor jezelf. Inmiddels ben ik alweer 7 jaar mede-eigenaar en heb ik er nog geen dag spijt van.

‘’B2B Marketing is geen wetenschap. Je moet uitproberen wat voor jou werkt en lef hebben. Dat vind ik juist zo leuk.’’

 

3. Wat is jouw visie op het B2B marketing vak?

Het mooiste vak van de wereld! Super inhoudelijk, enorm breed én het is veel inhoudelijker dan B2C want er is een DMU en een lang aankooptraject waarmee je met marketing het verschil kan maken.

Het leuke aan werken aan de bureauzijde is dat je bij tig bedrijven een kijkje in de keuken kunt nemen. Dan zie je ook dat het marketingniveau erg verschilt. Een klein bedrijf met 1 marketeer in dienst is niet te vergelijken met een marktleider met een heel team aan marketeers. B2B Marketing is geen wetenschap, maar dat vind ik juist leuk. Je moet uitproberen wat voor jou werkt en creatief zijn om op te vallen, lef hebben.

Mijn visie is dat het vak de komende jaren echt gaat veranderen. Doordat Google webpagina’s veel minder gaat indexeren is SEO en SEA lastiger. En dus zul je als bedrijf op andere manieren vindbaar moeten zijn om leads te genereren of nieuwe medewerkers te werven. Steeds meer vanuit een kennisthema in plaats van ‘wij zijn de beste’. Onderscheidende HERO en HUB content ontwikkelen, want de algemene standaard content die kan iedereen door AI zelf maken. Ga voor content die écht opvalt, persoonlijk is en die de wensen van je prospect vervult. Anders interesseert het Google en je bezoekers niet meer.

‘’Onderscheidende HERO en HUB content wordt belangrijk. Content die écht opvalt en persoonlijk is. Want iedereen kan dankzij AI de ‘standaard’ content maken.’’

4. Wat is jouw advies aan B2B marketeers?

Allereerst begin bij de basis: inzichten in de markt en in de wensen en behoeften van klanten én prospects. Sommige bedrijven hebben wel buyer persona’s en een customer journey maar die zijn dan gebaseerd op aannames. Zonde! Laat het een keer goed onderzoeken of spreek zelf met klanten en prospects, dat is de basis van iedere succesvolle marketingstrategie.

Wat ik verder opvallend vind, is dat bedrijven een groot sales team hebben (dat vaak veel groter is dan het marketingteam). Alleen zijn die sales collega’s vaak druk met bestaande relaties, maar voor B2B leadgeneratie of leadnurturing is geen tijd. Als bedrijf wil je toch groeien? Dan is het gek dat er onvoldoende kennis of budget is voor marketing om leads te genereren toch? Terwijl sales wel een goed salaris en een leaseauto krijgt.

‘’Bedrijven investeren wel in een groot salesapparaat, maar leads genereren kunnen marketeers beter!’’

Als je een B2B marketingbureau, zoals ons, zou vragen voor een leadgeneratiecampagne gericht op een specifieke dienst of een specifiek product of branche dan heb je in 3 maanden tijd voor zeg €30.000 misschien wel 50 of meer kwalitatieve leads (MQL’s). Dat lukt een gemiddelde salesmedewerker vaak niet in een jaar tijd. De rol van Marketing is belangrijker geworden, maar directies en budgetten zijn er lang niet altijd naar. Aan de Marketing Manager om eens met de vuist op tafel te slaan wat mij betreft.

5. Welk gaaf project blijft je bij?

Ik ben vaak in het begin betrokken bij projecten, dus bij het maken van de plannen en de marketingstrategie. Een recent project waar ik bij betrokken was is een campagne voor Bata. Bata, bekend van de veiligheidsschoenen, wilde een nieuwe markt aanboren: de bouwsector. Dat is altijd een leuke uitdaging. Samen hebben we een mooie campagne ontwikkeld die aansluit bij de doelgroep. In de bouw is veiligheid namelijk topprioriteit. De resultaten liegen er ook niet om; 330% meer conversie op online doelstellingen en maar liefst 152 leads in 3 maanden tijd (!!!). Dat zijn de gave projecten!

“Denk goed na over wat er speelt bij je doelgroep, zodat je ook echt iets van waarde kunt leveren. Zo word jij thought leader en maak je het zoveel relevanter voor jouw doelgroep.”

 

6. Waar moeten B2B marketeers zich meer op richten?

Recruitment Marketing zou meer aandacht moeten krijgen en de bijbehorende samenwerking tussen marcom en HR. Ik merk dat er veel ‘standaard vacatures’ worden gedeeld. Als je je écht onderscheidend neerzet als werkgever kun je vervolgens met een beperkt budget je vacatures invullen. Zo kun je bijvoorbeeld 3 technici vinden met een campagne van €16.000, terwijl je dit bedrag normaal aan een recruitmentbureau kwijt bent voor het invullen van één vacature.

Probeer als marketeer verder na te denken over de thema’s die spelen bij je doelgroep. Op die manier kun je echt iets met waarde brengen in de vorm van een lead magnet of een campagne. Dan maak je het zoveel relevanter voor je doelgroep en weten ze je ook te vinden. Zo word jij thought leader op een bepaald gebied of help je ze aan het denken zetten over een kennisthema. Last but not least; knoop al je marketingacties en content ook aan elkaar. Dat levert zoveel meer op.