Learn from the best B2B Marketeers:
Sandra Maas

Sandra Maas, Marketeer bij Hago, zit inmiddels al 20 jaar in het vak. Deze ervaren, zelfstandige marketeer heeft zowel in B2B als B2C ervaring. Haar hands-on mentaliteit zorgt ervoor dat ze strategieën kan vertalen naar concreet toepasbare acties waarbij ze bovendien graag haar creativiteit én oplossingsgerichtheid inzet. Dit alles gebaseerd op een combinatie van data en kennis/ervaring.

Wat vind je het leukste van het vak?
Dat het vak nooit stilstaat. Er zijn continue nieuwe ontwikkelingen, technieken en mogelijkheden om te benutten. Hierdoor is het geen stilstaand vakgebied. Je moet altijd actueel blijven en inspelen op wat er nu speelt, zeker ook in het B2B-vak. Dit maakt het juist zo leuk en interessant. Wat ik ook super leuk vind is het samenwerken met mensen van diverse generaties. Ik, als millennial, vind het oprecht leuk om samen te werken met andere generaties die weer hun eigen, vaak verfrissende inbreng hebben in het vakgebied. Samen maakt dit wel de meest complete marketingafdeling.

“Wat ik zo leuk vind? Samenwerken met andere generaties die weer hun eigen, vaak verfrissende inbreng hebben in het vakgebied.”

Wat is je grootste B2B marketingsucces van de afgelopen jaren?
Dat was toch wel bij Ebusco, waar ik 3 jaar geleden startte als Marketing & Communication Manager. Ebusco is een producent van 100% elektrische stads- en streekbussen. Ebusco bevond zich op dat moment in de scale-up-fase. Ik heb toen, samen met een collega marketeer, in slechts 4 maanden tijd een compleet nieuwe website gerealiseerd en een groots event georganiseerd voor de introductie van een nieuwe composiete elektrische bus. Als ik nu het nieuws in deze branche in de gaten houd, zie ik de naam Ebusco overal voorbijkomen. Van een hele kleine naar een enorme grote bekendheid in Europa (en daarbuiten) in een niche markt, en dat met een beperkt budget. Daar ben ik toch echt wel trots op.

Wat zijn je B2B marketinguitdagingen voor komend jaar?
Per 1 januari 2023 heten we geen Hago meer. We gaan dan, met 7 andere bedrijven, samenvoegen tot 1 groot schoonmaakbedrijf: Vebego Cleaning Services. Dit brengt natuurlijk meerdere uitdagingen met zich mee. Iedereen kent ons al 80 jaar onder de naam ‘Hago’. Deze naam gaat helemaal verdwijnen en daar komt een nieuwe, vrij lange en Engelstalige naam voor in de plaats. Hier zullen we als bedrijf flink mee aan de bak moeten. Wij als marketingafdeling natuurlijk op het gebied van positionering, maar zeker ook een stuk naamsbekendheid, waar we eigenlijk bijna bij 0 moeten beginnen. Een gave uitdaging!

“Per 1 januari 2023 heten we geen Hago meer. Dit gaat natuurlijk meerdere uitdagingen met zich meebrengen.”

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het marketingvak?
Met stip op 1: duurzaamheid. Dit is al jarenlang belangrijk, maar nu in sneltreinvaart zichtbaarder aan het worden. Zowel de oorlog als de corona pandemie hebben geholpen om het belang hiervan nóg meer in te zien. Zelf vind ik duurzaamheid erg belangrijk en kan ik dit dus alleen maar toejuichen. Sommige bedrijven houden zich enkel met duurzaamheid bezig omdat er aan bepaalde wet- en regelgeving voldaan moet worden. Bij ons bedrijf zit het eigenlijk altijd al wel in de aderen gelukkig. Verduurzaming is absoluut een ontwikkeling waar je hard op door moet pakken.

Een andere belangrijke ontwikkeling is de ongelooflijke hoeveelheid content die gemaakt en geplaatst wordt tegenwoordig. Hoe kun je nog opvallen? En hoe moeten we daarmee omgaan in ons marketingvak? Dat is een hele uitdaging voor ons allemaal. Persoonlijk geloof ik echt in de kracht van persoonlijk contact. Dat belletje, dat bezoekje, dat persoonlijke mailtje. Dat je echt relevant bent voor die persoon of dat bedrijf.

“Ik geloof echt in de kracht van persoonlijk contact. Dat belletje, dat bezoekje, dat persoonlijke mailtje.”

Hoe ziet marketing en sales er over een paar jaar uit?
Zeg het maar. Ik denk eerlijk gezegd niet zo heel veel anders dan nu. Ik werk inmiddels al zo’n 20 jaar in het vak en heb diverse commerciële afdelingen bij diverse bedrijven voorbij zien komen. Er komen natuurlijk steeds nieuwe technieken en mogelijkheden maar vaak zie je dat bedrijven, net als de conjunctuur, elke zoveel jaar een bepaalde manier van werken toepassen en dan zoveel jaar later, bijvoorbeeld door de komst van nieuwe directieleden, toch vaak (deels) teruggrijpen naar hoe ze het eerst deden.

Wat is je gouden tip voor andere B2B marketeers?
Geloof in jezelf. Je moet zeker data gebruiken, maar ook gewoon je onderbuikgevoel. Een combinatie van de feiten (uit data) en je opgedane kennis en ervaring. Dat samen is wat je moet doen. Er zijn tegenwoordig zoveel meningen en iedereen denkt het marketingvak wel te begrijpen. Ook data kun je op verschillende manieren interpreteren. Vertrouwen hebben in dat je écht wel weet wat je moet doen en daarvoor strijden. Dat is zeker een uitdaging, maar in mijn ogen wel erg belangrijk.

“Heb vertrouwen in dat je écht wel weet wat je moet doen en strijd daarvoor!”