Learn from the best B2B Marketeers:
Luuc Homburg

 

Luuc Homburg is Sales & Marketing Manager bij logistiek dienstverlener Nabuurs. Deze jonge, maar ervaren professional is alweer de nodige jaren actief op het gebied van Marketing en Sales. In zijn rol houdt hij zich dagelijks bezig met alle aspecten van inkoop tot opslag en van verkoop tot marketing, voor toonaangevende leveranciers in de food-sector.

Wat vind je het leukste van het vak?

De combinatie! Ik houd me bezig met Marketing aan de voorkant, van het uitdenken van een strategie tot het creëren van content. Wie gaan we benaderen? Wat hebben we daarvoor nodig? En kan dat met onze huidige website? Vervolgens ook; hoe ga je leads binnenhalen en deze benaderen om de dienstverlening te kunnen verkopen?

Dan ben ik aan de achterkant ook degene die afspraken met potentiële klanten op zich neemt. Ik help mee met het opstellen van de offerte en uiteindelijk met het binnenhalen van de klant. Het hele traject van A tot Z. Hierdoor is iedere dag weer anders en leer ik allerlei facetten.

 

“De combinatie van Marketing en Sales zorgt ervoor dat iedere dag weer anders is. Hierdoor leer ik alle facetten, van A tot Z!”

 

Waar ben je het meest trots op, als je kijkt naar afgelopen jaar?

Aan de achterkant moeten er resultaten opgeleverd worden. Op het gebied van Marketing wil je bijvoorbeeld het merk uitbouwen. In de breedste zin van het woord. Je wil dat meer mensen in aanraking komen met Nabuurs en de identiteiten daaronder. Dit levert aan de achterkant of nieuwe klanten op of dat onze medewerkers het leuker vinden om te werken voor ons. 

Het behalen van die resultaten, dat vind ik wel het leukste van de afgelopen periode. Het is iedere keer weer een uitdaging, maar als het achteraf dan lukt is dat heel mooi. Zo moest ik afgelopen jaar een x bedrag aan new business binnenhalen. Die doelstelling heb ik ruim gehaald. Dat geeft een fijn gevoel.

Wat zijn je B2B Marketinguitdagingen voor komend jaar?

Voor onze locatie in Oosterhout zoeken we nog de ideale klant. Een grotere klant in de foodsector die voornamelijk aan retail levert. Het is echt een uitdaging om exact zo’n klant te vinden. Het zou mooi zijn als het lukt, maar we gaan wellicht ook op een andere route sturen; wat als we tijdelijk een andere klant kiezen? 

Een andere uitdaging ligt in het managen van alles op het gebied van Marketing. Het is uiteindelijk aan mij om ervoor te zorgen dat de resultaten van RVS Marketing en Go Online naar behoren zijn. Oftewel, dat alles error-vrij is en de stijgende lijn wordt doorgezet. 

Met mijn nieuwe functie mag ik ook een team gaan opzetten. Binnenkort start er een marketingcommunicatie stagiair. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk iemand blijft hangen om ook te helpen met een stukje content uitwerking. Ook willen we zelf meer inspelen op wat er allemaal gebeurt bij Nabuurs. Daarvoor moet je eigenlijk iemand intern hebben, dus ook dat zou een mooie aanvulling zijn.

 

“Data is absoluut een belangrijke ontwikkeling. Er kan zoveel tegenwoordig, en dus is het belangrijk om de data die je hebt te inventariseren. Is alles up-to-date?”

 

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in B2B Marketing?

Voor B2B Marketing is dat absoluut data. Kijk naar wat we tegenwoordig allemaal kunnen. Het is belangrijk om de data die je hebt te inventariseren. Is alles up-to-date? Heb je bijvoorbeeld 2 jaar geleden een offerte aanvraag ontvangen, maar was er toen geen capaciteit? Wie houdt dit dan bij en verstuurt automatisch een opvolgbericht zodra de capaciteit er wel is? Zulke zaken zijn belangrijk.

Hoe zien Marketing en Sales er over een paar jaar uit?

Je ziet al steeds meer dat het naar elkaar toe gaat. Vroeger had je Marketing en Sales, gescheiden van elkaar. Wil je meer klantgericht te werk gaan? Dan moeten Marketing en Sales hand in hand gaan. Het moet als een geoliede machine samenwerken om de beste resultaten te halen.

Marketing dient ervoor te zorgen dat een bedrijf naamsbekendheid heeft, waardoor Sales aan de achterkant makkelijk nieuwe klanten én medewerkers kan binnenhalen. Iedereen is ook druk tegenwoordig, dus je kunt een bedrijf wel out of the blue bellen, maar dat is lastig. Zorg er dus voor dat je al eens in the picture bent geweest. Laat Marketing en Sales actief samenwerken.

 

“Zorg ervoor dat Marketing en Sales als een geoliede machine samenwerken om de beste resultaten te behalen.”

 

Wat is je gouden tip voor andere B2B Marketeers?

De combinatie van alles. Zoek de juiste combinatie van tools en eventueel een ondersteunend bureau. Dit is een stukje expertise dat je inkoopt om jezelf aan de achterkant de beste resultaten te laten opleveren. Laat je Marketing en Sales capaciteit elkaar versterken. Zorg ervoor dat ze goed samenwerken en van elkaar weten wat er verwacht wordt.