It’s all in the mix

 

Een holistische marketingbenadering, waarbij je twee krachtige en bekende modellen combineert.

Dat wilde ik verder onderzoeken.

Het SEE, THINK, DO, CARE framework van Google is een veel gebruikt model. Het zorgt ervoor dat je als marketeer scherp blijft op de verschillende stadia van de klantreis. Daarnaast wordt binnen contentmarketing ook het Hero, Hub en Hygiëne model veel gebruikt. Dit model zorgt ervoor dat je verschillende vormen van content deelt met je doelgroep.

Ik denk dat het op de juiste manier combineren van deze modellen zorgt voor hogere effectiviteit.

Laten we eerst beide concepten beter begrijpen.

Het SEE, THINK, DO, CARE model is een klantgericht marketingmodel ontwikkeld door Google. Het is ontworpen om merken te helpen hun marketinginspanningen te focussen op verschillende stadia van de klantreis:

  • SEE: Het brede publiek dat mogelijk interesse heeft in je producten/diensten.
  • THINK: Mensen die overwegen een aankoop te doen of meer informatie zoeken.
  • DO: Klanten die klaar zijn om een aankoop te doen.
  • CARE: Bestaande klanten die je wilt behouden en omvormen tot loyale klanten.

Hero, Hub, Hygiëne (ook bekend als Hero, Hub, Help) is een contentstrategie.

  • Hero: Grootschalige, impactvolle campagnes ontworpen om een breed publiek te bereiken.
  • Hub: Regelmatig geüpdatete content die interesse wekt bij je doelgroep.
  • Hygiëne/Help: Nuttige en informatieve content die antwoorden biedt op veelgestelde vragen van klanten.

De combinatie laat ik graag zien op basis van een matrix.

In deze matrix bevat elke cel een aspect van het SEE, THINK, DO, CARE-model met een type content van het Hero, Hub, Hygiëne-model.

Natuurlijk kun je ook andere campagnes of content bedenken, maar deze matrix geeft een idee over de invulling van deze combinatie. Waarbij elke campagne of content item gericht is op een specifiek stadium in de klantreis.