
B2B Storytelling – verhalen vertellen in het ChatGPT-tijdperk
Verhalen vertellen is zo oud als de mens zelf. In den beginne konden we nog niet schrijven, dus moesten we het van ons geheugen hebben. Tegenwoordig is de vorm misschien veranderd, maar het doel blijft hetzelfde. Hoe spreek je anno 2025 je doelgroep aan met pakkende B2B contentmarketing?
“Vertel jouw klanten over hoe
jouw product of dienst
de oplossing is voor hun probleem.“
Met de Albert Heijn zit je er warmpjes bij met kerst
Verhalen dienen van oudsher als een ezelsbruggetje om iets te onthouden. Door iets in verhaalvorm te gieten kunnen we het beter onthouden; dat is immers iets dat in ons DNA ingebakken zit! Met andere woorden, het vertellen van verhalen – storytelling – is genetisch gezien bewezen effectief.
Tegenwoordig is onze wereld veel visueler ingesteld, maar niet minder verhalend. Tijdens kerst zetten supermarkten bijvoorbeeld vooral in op het geluk en het gevoel van samenzijn dat je krijgt als je dáár je kerstboodschappen doet.
Niet de boodschap, maar de verpakking telt
Contentmarketing speelt daar op in in de vorm van storytelling. Je hebt vast wel de kreet ‘show, don’t tell’ gehoord, die precies zegt wat we hier bedoelen. Wil je als supermarkt scoren tijdens de kerst? Laat dan juist zien wat het mij als klant oplevert dat ik bij jou kom shoppen: lekker eten natuurlijk, maar ook beleving.
Het gaat bij storytelling niet zo zeer om de boodschap, maar om de verpakking – die helpt met het overbrengen van de boodschap. Klinkt paradoxaal, is het niet. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding. Zelfde boodschap, andere verpakking. Hoe kun je ‘nee’ zeggen tegen die rechter?
Contentmarketing en AI
Content is emotie. Zonder gevoel heb je geen goede content en blijft het plat. Je kunt dit zelf heel makkelijk testen door op basis van een idee een blog over onderwerp X te schrijven en vervolgens ChatGPT te vragen hetzelfde te doen. De meeste mensen zullen aanvoelen wat jouw tekst is. Hoe dat komt is lastig uit te leggen; vergelijk het met uitleggen hoe je moet fietsen. Dat komt omdat verhalen onthouden, iets is dat ons mens maakt.
Wat niet wil zeggen dat ik ChatGPT niet gebruik; sterker nog, ik werk er dagelijks mee. ChatGPT is net zoals Word, Google en Canva een ‘tool’ in je gereedschapskist. De gebruikswijze bepaalt het eindresultaat. Zo is ChatGPT een uitstekende sparringpartner om tot pakkende content te komen, maar mag het nooit de uitvoerende partij zijn. Daarmee verlies je de persoonlijke touch en kom je niet meer boven het maaiveld uit.
Storytelling inzetten voor B2B
Verhalen zijn belangrijker dan ooit, net zoals een persoonlijke touch. Profileer je niet als een timmerman, maar als iemand die mooie eettafels maakt. Laat zien dat je een visie hebt, een verhaal. En net zoals In de Ban van de Ring niets is zonder Sauron die Frodo tegenwerkt, heeft ook jouw verhaal een conflict nodig. Wat is de vraag van je klant? Waar lopen zij tegenaan?
Vertel daarom over hoe zíj jouw product of dienst kunnen ervaren. Welke problemen jouw product of dienst voor ze oplost. Maak je verhaal menselijk; vermijd koude data (‘30% verbetering’) en vertel juist over het effect (‘minder stress en minder fouten op logistiek’). Klop jezelf niet op de borst, maar laat klanten over jou vertellen – gebruik hun succesverhalen. Of je medewerkers – dat is vaak de beste employer branding.
Verkoop verhalen, geen producten
Het gaat niet om de boodschap maar de verpakking. Mijn collega Arjan schreef onlangs over Demand Generation; hoe je kunt inspelen op de vraag naar jouw product. Contentmarketing is daar een uitstekend middel voor. Is dat een stuk gereedschap dat ook al in jouw gereedschapskist zit?
Op de hoogte blijven van het laatste B2B marketingnieuws?
Schrijf je in voor onze nieuwbrief en ontvang het laatste nieuws en slimme tips direct in jouw mailbox.