7 vragen aan RVS-ster Dianne Joosten

Met beleid en tact. En altijd oog voor het (eind)resultaat. Dat typeert onze ervaren B2B Marketeer Dianne Joosten. Inmiddels is ze 2 jaar in dienst bij ons. Een mooi moment om haar enkele vragen voor te schotelen. Want wat kenmerkt haar als B2B Marketeer? En waar liggen volgens haar kansen op het gebied van B2B Marketing?

1. Wie is Dianne Joosten?

Ik heb een aantal jaar buiten Brabant gewoond, maar wilde graag terug naar het zonnige zuiden. Met Wouter heb ik tien jaar geleden in Deurne een huis gekocht. Daar wonen we nu met onze drie dochters van 2, 4 en 7, dus het is altijd een drukke maar gezellige boel in huis!

In mijn vrije tijd sport ik omdat het moet en drink ik graag een speciaalbiertje omdat het kan. Ik doe daarnaast met een vast team mee aan de maandelijkse Pubquiz in het speciaalbier café in het dorp. Winnen doen we zelden, maar het is altijd gezellig!

2. Wat heb je gedaan voordat je bij RVS Marketing kwam werken?

Ik heb tot nu toe een breed carrière pad gehad. Na het afronden van mijn Master Strategic Marketing in Amsterdam ben ik op zoek gegaan naar een baan in die regio. Al snel wist ik dat ik niet gemaakt was voor grote bedrijven. Korte lijntjes vind ik veel fijner, snel kunnen schakelen en zelf een brede verantwoordelijkheid hebben. Ik kwam bij een klein bedrijf in Muiden terecht. Toen ik naar Brabant wilde verhuizen, ben ik gestart bij Libema. Het hoofdkantoor van o.a. de Brabanthallen en de Beekse Bergen. Ik ben ook 2 jaar docent geweest bij Fontys, waarvan ik dacht dat het mijn droombaan was. Mensen iets leren en enthousiast maken vind ik ook ontzettend leuk, maar ik miste toch echt het zelf uitvoeren en resultaten zien.

 

“Werken aan bureauzijde blijft leuk. Het is dynamisch waardoor het veel langer nieuw en uitdagend blijft.”

 

Inmiddels ben ik 2 jaar in dienst bij RVS Marketing. Ik heb ook bewust gekozen voor de bureauzijde. In vorige functie zat ik veel in vergaderingen en ook in het MT dus nóg meer vergaderingen. Het was veel praten en weinig doen. Ik heb RVS Marketing toen gebeld voor het uitbesteden van een campagne. Dit project kon uiteindelijk niet doorgaan, maar ik was inmiddels zo enthousiast over de aanpak van RVS Marketing dat ik toen gesolliciteerd heb.

Werken aan bureauzijde blijft leuk. Het is dynamisch waardoor het veel langer nieuw en uitdagend blijft.

3. Van welke projecten krijg jij de meeste energie?

Projecten die echt impact hebben, waarvan je de toegevoegde waarde duidelijk ziet. Het hoeft niet altijd om grote aantallen te gaan zoals 1.000 nieuwe leads of 3 nieuwe klanten. Dat is natuurlijk mooi meegenomen, maar het gaat er vooral om dat je iets bereikt hebt. Dat mensen het omarmen, dat het iets teweegbrengt en dat de inhoud gedragen wordt. Het hoeft niet altijd meetbaar te zijn.

 

“Het hoeft niet altijd meetbaar te zijn. Projecten die écht impact hebben, die iets teweegbrengen bij mensen; daar krijg ik de meeste energie van.”

 

4. Wat doe je graag buiten werktijd?

Ik onderneem graag leuke dingen met mijn gezin of vrienden. Weekendjes weg of naar een festival. De kinderen worden ook steeds ouder dus spelen we vaker samen bordspelletjes. En dan niet de spellen waar je kunt winnen op basis van geluk, maar echt strategische spellen. En dan het liefst onder het genot van een IPA of blond biertje.

5. Back to business: wat vergeten bedrijven vaak als het om Marketing gaat? Waar zie jij kansen?

Mensen zijn soms terughoudend in hun communicatie. Dat komt denk ik doordat ze – voor hun gevoel – niet ver genoeg zijn met een bepaald idee en bang zijn om hun concurrentie wijzer te maken dan strikt noodzakelijk is. Iets waar een bedrijf uniek in is, communiceren ze dan niet. Dan laat je kansen liggen om jezelf te onderscheiden in de markt.

6. Wat kenmerkt jou als B2B Marketeer?

Ik ben analytisch en snel. Ik schakel snel tussen verschillende projecten maar ook in een project. En dan is het ook snel af. Ik schrijf snel, denk snel en praat snel. Maar het moet natuurlijk ook niet té snel gaan, daar waak ik altijd wel voor.

 

“Bedrijven zijn vaak terughoudend in hun communicatie. Dan laat je kansen liggen om jezelf te onderscheiden in de markt.”

 

7. Wat vind je de interessante ontwikkelingen in B2B Marketing?

Nieuwe ontwikkelingen gaan wat mij betreft dan weer helemaal niet zo snel. De soep wordt niet zo heet gegeten als dat deze wordt opgediend. Het gaat niet allemaal ineens radicaal anders. Ook in B2B Marketing gaat het met name om het beïnvloeden van beslissingen. Tegenwoordig heb je natuurlijk meer middelen en kanalen tot je beschikking, denk aan TikTok of bepaalde tools. Maar het principe blijft nog steeds hetzelfde. De potentiële klant overtuigen dat jij de oplossing hebt voor het probleem. Wat ik wel een leuke ontwikkeling vind, is dat er nu meer aandacht voor neuromarketing en gedragspsychologie is. Ik denk dat dat meer impact gaat hebben dan welke tool of welk kanaal je toevoegt.