Allianz Trade: De status van bedrijfsfraude in de Benelux
25 oktober 2022
Allianz Trade, voorheen Euler Hermes, biedt als kredietverzekeraar bedrijven krachtige tools waarmee ze hun bedrijf kunnen uitbreiden en hun cashflow beschermen. Zo kun je bij Allianz naast kredietverzekeringen ook voor fraudeverzekeringen en garanties terecht. Hiermee zijn bedrijven in staat zich te beschermen tegen financiële schade veroorzaakt door zowel interne als externe fraude.
De vraag vanuit Allianz Trade
Een goede aanpak van fraudebestrijding is belangrijker dan ooit, zeker nu fraude vele verschijningsvormen kent en fraudeurs steeds creatiever worden. Allianz Trade was erg benieuwd of organisaties zich wel voldoende beschermen tegen allerlei vormen van interne en externe fraude. Samen met Hoffmann Bedrijfsrecherche wilde zij een onderzoek laten uitvoeren naar de huidige stand van zaken rondom de frequentie en de genomen maatregelen binnen bedrijven om het frauderisico te beperken.
Met deze hoofdvraag in gedachten voerde RVS Marketing een kwantitatief onderzoek uit binnen de Benelux in verschillende sectoren met als resultaat een trendrapport boordevol interessante inzichten uit de markt. Dit trendrapport fungeerde tevens weer als basis voor een waardevol event.
Door deze aanpak waarin research-, content- en eventmarketing gecombineerd werden, snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds was het een tactische manier om Allianz Trade te profileren als ‘thought leader’ en extra naamsbekendheid te creëren binnen fraudeverzekeringen. Anderzijds kon er content geproduceerd worden voor leadgeneratie binnen de doelgroep.
Onderzoek naar de status van bedrijfsfraude in de Benelux
Het onderzoek spitste zich toe op de verschillende vormen van fraude en in hoeverre bedrijven recent slachtoffer zijn geworden van fraude. Het onderzoek betrof ook vragen over de maatregelen die ondernemers nemen om hun weerbaarheid te vergroten.
Voor dit onderzoek is een vragenlijst uitgezet bij een doelgroep van ruim 900 ondernemers via diverse organisaties en branches in Nederland en België. In totaal vulden 202 ondernemingen de vragenlijst in (132 in Nederland – 69 in België en Luxemburg), een respons van 22,4 procent.
Benieuwd naar alle onderzoeksresultaten?
Event: fraude en oplichting in cijfers 2022
Dat fraude een hot item is bleek wel uit de onderzoeksresultaten van het trendrapport. Het meest opzienbarende feit was dat ruim de helft van de ondervraagde bedrijven in de afgelopen twee jaar slachtoffer is geweest van fraude en oplichting. 62% gaf aan dat dit meer was dan voorgaande jaren. Dit waren o.a. de resultaten die werden gepresenteerd tijdens het event over Fraude op 28 juni 2022.
Dit event werd door RVS Marketing georganiseerd bij Kasteel Montfoort. In samenwerking met Allianz Trade en Hoffmann Bedrijfsrecherche werd er een mooi programma neergezet met o.a. onderzoeksjournalist en schrijfster Maria Genova als gastspreker.
Veelbelovende resultaten
De resultaten van het gehele traject zijn zeer succesvol. De campagne loopt nog steeds door en is nog niet geheel afgesloten. Leads stromen nog steeds binnen. Het rapport is tot nu toe al ruim 200 keer gedownload, waarvan 176 keer in Nederland en 30 keer in België.
Ook heeft de landelijke pers het trendrapport als zeer interessant bevonden. Een persbericht over het trendrapport is op verschillende online platforms geplaatst, waaronder Risk & Business, Executive Finance, Groentennieuws en Rendement.
Zowel naar aanleiding van het event als het trendrapport zijn er maar liefst 14 afspraken met potentiële nieuwe klanten gemaakt. Allianz Trade is dan ook zeer tevreden over het verloop van het gehele traject. En wij van RVS ook!