Hoe word je ook een avocado?

28 mei 2019

Geschreven door Sandy Toonen

Afgelopen weekend zag ik in mijn boodschappenkar weer 4 avocado’s liggen. Orders van het thuisfront zal ik het maar noemen. Eigenlijk is dat al weken zo. Nooit kocht ik avocado’s, nou ja soms voor de guacamole, maar verder niet. Ik googelde en wat bleek? Er zijn nog nooit zoveel avocado’s verkocht in Nederland. De groene peervormige vrucht met nootachtige smaak is niet aan te slepen. We zijn na de VS zelfs de grootste importeur ter wereld! Hoe komt dat toch?

Mensen van vlees en bloed

Ongetwijfeld bevat een avocado veel goede voedingsstoffen, maar door het eten van veel avocado’s krijg je er niet ineens levensjaren bij. Ook zal je voorzichtig rimpelende huid niet gelijk worden omgetoverd tot een perzikenhuidje. Dat klinkt erg nuchter, dat begrijp ik wel, maar juist in die nuchtere kijk zijn we vaak niet zo goed. We zijn namelijk mensen van vlees en bloed. En precies dat menselijke aspect is de belangrijkste factor in marketing en verkoop.

Volgzame schapen

Bij voeding hechten we veel waarde aan de aanbeveling over een bepaald middel en die wisselt nogal. Denk maar aan de waarschuwing van alweer even geleden dat je maximaal 1 ei per week zou mogen eten. Dat had destijds niets met Fipronil te maken, maar alles met cholesterol. De eierproducenten zagen hun omzetten toen ook al flink kelderen. Of neem melk. Eerst was het heel gezond (Joris Driepinter, voor wie hem nog kent) en later was de witte motor plots de witte sluipmoordenaar. Als een kudde schapen laten we ons steeds een andere richting op sturen.

Verkoop jij al via social media?

In marketing zie ik hetzelfde patroon. Natuurlijk, ons vak evolueert. Van adverteren naar branding. Van social media naar influencemarketing en van content marketing naar marketing automation. Tijden veranderen en ‘nieuw’ is niet voor niets het meest gebruikte woord in marketing. Wij marketeers zijn tenslotte net mensen, maar mensen zelf evolueren een stuk trager. Neem de komst van social media. Marketing zou nooit meer hetzelfde zijn door de interactieve 1-op-1 mogelijkheden. Inmiddels blijkt dat het een stuk genuanceerder ligt, omdat mensen liever met elkaar praten dan met merken. Alleen genuanceerd verkoopt niet altijd even lekker.

Een goed advies is een beetje saai

Het beste advies is dus niet altijd de meest smakelijke vrucht van het moment. Ook in marketing staan veel traditionele waarden nog overeind. Het lijkt wat dat betreft erg op voeding. Wie regelmatig avocado’s eet, kan ook zonder schuldgevoel zo af en toe een Big Mac verorberen. Voedselwetenschappers zijn het er namelijk roerend over eens dat je vooral gevarieerd en met mate moet consumeren om het grootste gezondheidseffect te bereiken. Niet erg spannend, wel heel erg waar.

We eten met onze ogen

Uiteindelijk is geen product of markt hetzelfde. Voor commercieel succes heb je ook flink wat variatie op het menu nodig: een goed product; inspelen op wat je klant écht wil; een stevig merkfundament; een krachtig verhaal; een snufje inboundmarketing; een scheutje outboudmarketing en natuurlijk een aantrekkelijke presentatie. We eten namelijk met onze ogen. En als kers op de slagroom: de menselijke factor.

De menselijke factor maakt het verschil

Die menselijke, per definitie irrationele kant, zou je standaard als vertrekpunt moeten nemen voor een gezonde marketingstrategie. Dat kan op heel veel manieren en daar is geen standaard recept voor af te geven. Wel is het praktisch altijd een combinatie van een sterke online positie met een warme menselijke toon, benadering en behandeling. Lees in dit verband vooral ook het interessante artikel over de menselijke maat van Lotte Willemsen, lector crossmedia business Utrecht Hogeschool. Als het gaat om B2B-marketing kun je daar de belangrijke persoonlijke ontmoeting nog aan toevoegen.

We kopen een goed gevoel

Mensen kopen avocado’s omdat ze ‘ergens’ gehoord of gelezen hebben dat die heel gezond zijn, omdat veel andere mensen die ze kennen ook avocado’s eten en omdat ze positieve verhalen van andere mensen heel graag geloven. Net als ik en mijn gezin dus. Die avocado’s in mijn wekelijkse boodschappenkar vertegenwoordigen dus meer een goed gevoel dan gezond verstand, maar dat zal de verkopers van avocado’s een biet zijn!