8 vragen aan RVS-ster Sophie Wouters

13 augustus 2019

Geschreven door Sandy Toonen

1. B2B Marketing regisseur en baby nummer 2, hoe ging dat in en na je verlof? 

Ik heb erg genoten van mijn zwangerschapsverlof. Ik heb de werkzaamheden goed los kunnen laten, omdat ik wist dat ik het goed had overgedragen en dat mijn klanten in goede handen waren. Ik ben tijdens mijn verlof niet helemaal van de radar verdwenen, want ik wilde graag op de hoogte blijven. Zo vond een week voordat ik was uitgerekend het event van vaste klant Holla Advocaten plaats. Daar werk ik al een aantal jaar voor dus ik wilde daar héél graag bij zijn! Het congres heb ik een paar uur bijgewoond en het was leuk om eens een keer geen rol te hebben en het als bezoeker te ervaren.

Aan het eind van mijn verlof had ik ook echt weer zin om te werken! Op een gegeven moment was ik wel klaar met al die luiers en flesjes van Pim.

2. Heb je überhaupt wel tijd voor jezelf? En wat doe je daarmee?

Vrije tijd heb ik wel, maar echt tijd voor mezelf weinig, of niet. Die spaarzame momenten die ik heb, ga ik het liefst naar een festival of borrelen met vrienden. Dat kan overigens ook mét kinderen hoor! Kids spelen dan in de tuin, wij een wijntje erbij. Heerlijk!

Ik had het er laatst met mijn vrienden over dat wij geen van allen onze 30ste verjaardag groots hebben gevierd. Dus wij dachten, waarom doen we dat eigenlijk niet alsnog? Misschien iets verlaat, aangezien ik alweer 33 ben en ook nog eens de jongste van de groep, maar ach… Gelukkig ligt events plannen precies in mijn straatje!

3. Wat maakt jou een geboren B2B marketing regisseur / projectleider?

Ik pas vooral bij RVS Marketing omdat wij ons focussen op B2B. Ik vind het heel leuk om verschillende klanten te hebben, omdat ik het liefst ook met verschillende dingen bezig ben. Ik ben meer een generalist dan een specialist en weet het liefst van veel verschillende dingen wat af.

 

“Ik eet iedere dag een avocado en heb na maandenlang liefdevol verzorgen mijn eigen avocadoboompje in mijn woonkamer!”

 

4. Wat weten wij nog niet over jou?

Mijn collega’s en vrienden weten dit allang, maar ik ben een échte avocado lover. Het liefst eet ik iedere dag een avocado. Ik ben inmiddels ook begonnen aan mijn eigen mini kwekerij thuis. Voor degene die niet zo avocado gek zijn als ik: het is super lastig om een avocadoboom te kweken. Na maandenlang liefdevol verzorgen en zelfs toezingen, kwam er eindelijk een stekje uit. En nu staat hij vol trots in mijn woonkamer te pronken!

Nog een gekke hobby is chips. Om te eten, maar ook om met mensen over chips te praten. Welke merken en smaken zijn favoriet? In relatie met mijn marketing creativiteit: ik heb ooit meegedaan aan de wedstrijd van Lays waarbij je je eigen smaak kon bedenken en insturen. Ik heb er meerdere ingestuurd, waaronder Joppie saus. En die is nu nog steeds in de markt!

5. Waar ben je nu voornamelijk mee bezig? Wat voor soort projecten?

Ik ben nu bezig met drie grote projecten, waaronder een heel interessant project voor Nextview en SAP. Nextview is een ICT club die veel bezig is met innovatie en SAP vooral met de systemen daarachter. We zijn nu bezig met een onderzoek naar Purpose Manufacturing. Deze term hebben wij zelf afgeleid van Purpose Marketing. Purpose Marketing is in principe je marketingstrategie aanpassen, op een maatschappelijk verantwoord doel.

We voeren nu een onderzoek uit, starten met de contentmarketing en vervolgens organiseren we een event om concreet leads te genereren. Dit doen we op een hele inspirerende locatie in Amsterdam: Het Design Thinking Centre. Dit is gelegen aan de gracht. Zij werken samen met een bedrijf genaamd Plastic Whale. Tijdens dit event gaan we de grachten leegvissen van plastic. Plastic Whale komt aansluitend vertellen wat ze met dat plastic weer doen. Zo hebben ze onder andere boten geproduceerd met dat oude plastic, die ook weer plastic uit het water halen. Mooi toch?

6. Wat zijn volgens jou trends op het gebied van B2B marketing?

Research marketing is een trend waar wij op dit moment al erg veel mee doen. De markt verkennen, klantinzichten vergaren, een relevant onderzoek doen en je positioneren als thought leader op een bepaald gebied door middel van relevante content. Niet onbelangrijk: de respondenten die je gebruikt voor je onderzoek zijn tevens leads die je er, naast waardevolle informatie, ook nog eens bij krijgt!

 

“De respondenten die je gebruikt voor je onderzoek zijn tevens leads”

 

Vervolgens zorg je voor een persoonlijk contactmoment, bijvoorbeeld in de vorm van een event of rondetafelsessie. Uiteindelijk is dat persoonlijke contact  waar wij heel erg in geloven. Verder is purpose marketing ook een hele kansrijke trend. Mensen worden steeds bewuster van hun omgeving en hun bijdrage aan de wereld. Bijna ieder groot bedrijf doet wel iets aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als bedrijf is het slim om je te profileren als organisatie die iets toevoegt aan de maatschappij. Zo onderscheid je jezelf en lever je meerwaarde als bedrijf.

7. Waar zie jij kansen qua marketing voor bedrijven?

Wat ik geleerd heb is te kijken naar het totaalplaatje. Uiteindelijk heeft bijna iedereen hetzelfde doel voor ogen: New Business. Maar hoe doe je dit? Door een online campagne te starten, die gericht is op één aspect? Of door Thought Leader te worden van een bepaald thema en relevante content en waarde te delen met je (potentiële) klanten? Ik geloof meer in het laatste. Ik denk dat bedrijven meer kans maken als ze op lange termijn denken aan de reis naar het einddoel.

 

“Uiteindelijk heeft bijna iedereen hetzelfde doel voor ogen: New Business”

 

Vaak is gebrek aan tijd een hinderende factor. Hierbij kan RVS Marketing als externe partij goed ondersteunen en het grote doel voor ogen blijven houden door de totale campagne te doen, in plaats van een stukje. Ook kunnen we een nieuwe doelgroep aanboren of een nieuwe markt bewerken.

8. Wat doen marketingmanagers tegenwoordig te weinig?

Ik denk dat marketingmanagers heel erg bezig zijn met hun eigen vakgebied, marketing. Wat vaak vergeten wordt is het stukje sales erna, de opvolging. Het is natuurlijk niet helemaal hun verantwoordelijkheid, maar de samenwerking met sales kan vaak beter. Dus start een samenwerking. Intern of extern. Het zou namelijk zonde zijn als je een hele mooie campagne hebt gevoerd, maar het verwaterd doordat de leads matig of niet worden opgevolgd.