6 vragen aan de nieuwste RVS-ster Machteld Kuipers

23 juni 2020

Sinds februari dit jaar is Machteld Kuipers begonnen als B2B Marketing Regisseur bij RVS Marketing. Nieuw vlees in de kuip, dus een mooi moment om haar het hemd van het lijf te vragen. Lees mee en leer onze Machteld kennen!

1. Nieuw in het RVS Marketing-team, wie is Machteld Kuipers?

In a nutshell: Machteld Kuipers, 49 jaar, getrouwd, moeder van 2 puberzonen en woonachtig in Eindhoven. Ik heb altijd in de reclame en communicatie gewerkt, zowel aan de klant- als de bureauzijde. Een aantal maanden geleden stond ik in de file en zag ik de vacature op LinkedIn. Toen heb ik mijn oud-collega Arjan Rattink een berichtje gestuurd, want ik heb tussen 1998 en 2004 met hem samengewerkt bij reclamebureau Korteweg. Na een vrijblijvend kopje koffie bij jullie op kantoor klikte het (nog steeds) goed… dus here I am!

2. Waarom ben jij van toegevoegde waarde voor klanten van RVS Marketing?

Ik heb veel ervaring in de bouwsector (ook weer aan de bureau- en klantzijde) en begrijp dus goed hoe in deze sector beslissingen worden gemaakt en in welke fase zij zitten. Hierdoor weet ik goed in te spelen op de behoeftes van de klant en heb ik tegelijkertijd ook inhoudelijke bouwkennis. Dat komt nu tijdens mijn interim-klus bij AluK (red. Machteld werkt 2 dagen per week als deelmarketeer bij AluK) ook weer goed van pas!

3. Wat is typisch Machteld?

Heel enthousiast, boordevol energie, maar ook wel echt een control freak. Ik ben een open boek, je kunt aan mij precies zien hoe de vlag erbij hangt. Ik hou ervan om mezelf uit te dagen, zowel zakelijk als privé. Ik heb geen zitvlees en sport graag; van cardiofitness tot kickboksen en skeeleren.

4. Van welke projecten krijg jij de meeste energie?

Lastig, want mijn interessegebied is heel breed. Ik vind het heel erg leuk om zowel aan de bureauzijde te werken voor klanten als Acorel, Kingspan, Ctac enzovoorts, maar ik krijg ook energie van het werken op locatie bij een klant. Ik ben dus recent gestart als deelmarketeer bij AluK en zo kan ik me nog meer verdiepen in een klant en daarvoor de marketingactiviteiten op poten zetten. Ik heb het meeste feeling met offline marketing en communicatie en dat geeft me dus ook veel energie.

“De corona-tijd een uitgelezen moment om je huidige marketingstrategie
en branding onder de loep te nemen.”


5. En toen brak de corona tijd uit. Wat zou jij bedrijven adviseren wat betreft hun marketingstrategie in deze tijden?

Ga door! Ik zie veel bedrijven die nu de marketingactiviteiten on hold zetten. Als je dat van de een op de andere dag doet is dat zo zonde! Het kost veel meer om het daarna weer vanaf nul op te starten, dan dat je het op een andere manier door laat gaan. In deze tijden kun je juist mooie stappen zetten op het gebied van contentmarketing, maar denk ook aan het inzetten van webinars. Ik zelf volg nu ook steeds vaker webinars en dit middel kun je perfect inzetten om kennis te delen en in contact te komen met prospects. Bovendien is de corona-tijd een uitgelezen moment om je huidige marketingstrategie en branding onder de loep te nemen.

6. Welke trends en ontwikkelingen op het gebied van b2b marketing zie je?

Qua middelen zie je nu de opkomst van podcasts en webinars groeien. Maar ik zie vooral de meerwaarde van research marketing en b2b contentmarketing. Veel bedrijven starten hun marketingactiviteiten zonder vooraf goed onderzoek te doen naar de markt en hun doelgroep. Dat is écht de basis om een goed marketingfundament te bouwen.

Iets wat nu misschien even wat minder speelt, maar wat in de nabije toekomst heel belangrijk wordt, is employer branding. Hoe je je profileert als werkgever draagt ook bij aan je merkbekendheid en de visie van je bedrijf. Een goede campagne kost geen geld, maar verdient zich terug omdat je bijvoorbeeld geen werving & selectiebureau meer nodig hebt. Als je laat zien waarom je als werkgever onderscheidend bent dan heb je een goed verhaal dat mensen vanzelf aanspreekt.

 

“Veel bedrijven starten hun marketingactiviteiten
zonder vooraf goed onderzoek te doen.”