10 vragen aan RVS-ster Inge Lammers

6 augustus 2019

Geschreven door Sandy Toonen

 

1. Sinds een jaar ben je mede-eigenaar. Hoe heb je dat tot nu toe ervaren?
Ik was al operationeel manager en had een leidinggevende rol, maar de switch was toch even wennen. Als je ondernemer bent krijg je met álles te maken. Dat is ook gelijk het leukste eraan, dat je overal over mee kan praten. Het grootste verschil is dat je altijd door kan blijven werken. Als je in loondienst bent kom je thuis met de gedachte ‘het is goed geweest voor vandaag.’ Als ondernemer blijft het in je hoofd toch altijd een beetje doorgaan. Tenminste bij mij.

2. Je bent de jongste eigenaar, hoe is dat?
Goed, als management zijn we een mooie mix van personen en kwaliteiten. Mijn compagnons hebben wat meer levenservaring, wat ik heel prettig vind. Zij kunnen advies geven op het gebied van omgang met het personeel bijvoorbeeld. Vernieuwingen op het gebied van bijvoorbeeld ICT zijn weer mijn inbreng. Dus ik denk dat we elkaar goed aanvullen. Voor klanten is het ook een voordeel dat ik mede-eigenaar ben, omdat ze weten dat ik niet bij RVS Marketing weg zal gaan. Ik ben heel betrokken. Maar eigenlijk zijn al mijn collega’s écht heel betrokken met hun klanten en projecten. En zij zullen ook nóóit weggaan haha!

“Ik wil nog ooit Zumba docent worden”

 

3. Wat doe je buiten werktijd?
Ik tennis sinds twee jaar. Ik ben geen natuurtalent, maar ik vind het wel heel leuk om te doen. Zumba dansen doe ik ook super graag. Iets waar ik wél goed in ben. Een dingetje dat ik nog van mijn bucketlist af zou willen strepen, is Zumba-docent worden. Gewoon voor de fun! Ik ga ook graag naar feestjes of festivals. De volgenden op mijn agenda zijn 7th Sunday en Intents. Die laatste is een hardstyle festival, een muziekstijl die mensen niet vaak bij mij verwachten. Verder houd ik ook van reizen en backpacken. Ik heb al zo’n 25 landen bezocht en dit jaar ga ik naar Maleisië met Borneo.

4. Wat weten veel mensen niet van je?
Dat ik 7 zwemdiploma’s heb! En dat ik vroeger één keer een tien heb gehaald voor gym voor de piepjestest, ook wel bekend als de shuttlerun. Dat vond ik wel een topprestatie!

5. Dit jaar heb je ook je eerste huis gekocht, grote stap, hoe is dat?
Ik was nog maar 9 maanden ondernemer toen ik mijn huis kocht, dus het was even spannend of het allemaal ging lukken, maar gelukkig was er één bank wel meedenkend haha. En mijn huis bevalt super goed! Ik woonde eerst op een appartementje in het centrum van Eindhoven aan een drukke weg, nu woon ik in een rustige wijk in een huis met ruime tuin. Opgegroeid als boerendochter tussen de varkens had ik weer behoefte aan wat ruimte, maar dan wel in Eindhoven en niet weer tussen het vee haha.

6. Nu weer back to business: Wat vergeten MKB-bedrijven vaak als het om marketing gaat?
Ik zie dat de marketingbasis bij veel bedrijven vaak nog niet goed op orde is. Wat zijn je marketingdoelen voor dit jaar? Wil je meer leads? Wil je meer omzet bij bestaande klanten? Wil je meer bekendheid? Wil je thought leader worden? En waarmee dan? Begin bij het begin: voor wie doen we het? Waarom doen mensen zaken met jou?  Vervolgens ga je kijken wat leeft er bij de klant. Sluit mijn merk hierbij aan? Heb je misschien een re-branding of herpositionering nodig?  Dit is ook een herhalend proces en daar moet constant op gereflecteerd worden. Neem bijvoorbeeld een website, die moet altijd geüpdatet worden, om relevant te blijven en om goed vindbaar te zijn. Terwijl ik nog elke dag sites tegenkom die er soms weliswaar netjes uitzien, maar die vooral in de zendstand staan.

7. Waar zie jij kansen bij MKB-bedrijven qua marketing?
Ik zie veel kansen in B2B contentmarketing. Iedereen begeeft zich online. Jouw klant dus ook. Het is belangrijk dat je goed te vinden bent op Google en op LinkedIn. Als je wilt dat klanten je LinkedIn bedrijfspagina volgen, dan moet je relevant zijn! Dat doe je door regelmatig iets nieuws te plaatsen en goede content te maken waar je klanten en prospects écht in geïnteresseerd zijn. Zo blijf je letterlijk en figuurlijk in beeld.

“Als je wilt dat klanten je LinkedIn bedrijfspagina volgen, dan moet je relevant zijn!”

 

8. Hoe kunnen business to business bedrijven contentmarketing het beste inzetten?
Het beste is om allereerst je doelgroep te ondervragen over waar zij ’s nachts wakker van liggen. Weet je dat of denk je dat te weten dan is de eerste stap nadenken over de thema’s. Je wilt uiteindelijk dat jouw klanten de content zo interessant vinden en het misschien zelfs gaan delen met anderen. Laat je medewerkers ook meedenken, uiteindelijk draait het ook om veel input en creativiteit. Het moeilijkste is waarschijnlijk het structureren van content en het daadwerkelijk doen. Vaak denken bedrijven heel optimistisch, ‘ik wil iedere week nieuwe content!’. Je kan er dan een medewerker opzetten of het uitbesteden, maar je hebt altijd een goede planning nodig. Op een contentkalender kan je bijvoorbeeld zetten dat je één keer in de maand iets groots plaatst (een video, whitepaper, quiz, podcast, interview etc) en daarnaast wat kleinere items. Waarbij je ook weer eerder geplaatste content kunt vernieuwen. Test uit wat wel en niet werkt. Meet wat de conversie is, dus waar mensen op reageren, wat ze liken, wat ze delen. Dat is heel interessant. En onthoud dat je er niet meteen volgende week leads mee genereert.

9. Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing?
Ik denk dat bedrijven het nog altijd te snel hebben over hun diensten of producten. Terwijl potentiële klanten in eerste instantie vaak niet zitten te wachten op info over jouw dienst, omdat het in hun ogen al snel ‘allemaal hetzelfde’ is. Het gaat nu veel meer over de persoonlijke factor en over hoe je meerwaarde kunt leveren. Die meerwaarde is weten waar je klanten zich mee bezig houden en daar relevante kennis aan toevoegen. Help ze met zaken waar ze mee worstelen en waar ze geen antwoord op weten. Als je die kennis kan leveren, op het juiste moment in de customer journey, dan wordt dat beloond. Potentiële klanten gaan je dan volgen, bijvoorbeeld via e-mailmarketing en social media en zo word je top of mind. Als je dan ook nog eens een persoonlijk contactmoment creëert met een groter of kleiner business event, dan zorg je voor echte binding met je prospects.

“Help ze met zaken waar ze mee worstelen en waar ze geen antwoord op weten. Als je die kennis kan leveren, op het juiste moment in de customer journey, dan wordt dat beloond.”

 

Marketing Automation is ook een trend. Stel een potentiële klant klikt op een bepaalde dienst of thema op je site. Dan weet je dat dat een onderwerp is waar hij of zij in geïnteresseerd is en waar je dieper op in kunt gaan. Met marketing automation kan je gericht targetten en campagnes automatiseren die precies inspelen op de interessegebieden van je prospects.

10. Wat is de drempel voor MKB-bedrijven om Marketing Automation te gebruiken?
Ten eerste kennis. Veel MKB-bedrijven weten niet wat Marketing Automation inhoudt. Ten tweede is het niet iets dat je zomaar even begint. Het vraagt een goede voorbereiding. Marketing Automation is niet een tooltje dat je aanschaft. Je moet eerst goed in kaart brengen wie je klant is en wat je klant wilt. Research marketing noemen we dat.  Als je vervolgens een goed beeld hebt wat er bij je potentiële klant speelt, kun je op die specifieke kennisthema’s content aanbieden. Vervolgens maak je een planning, ofwel een contentkalender die je samen bewaakt en invult.

Door Marketing Automation kun je zien welke prospect waarin geïnteresseerd is. En met e-mail marketing, ook een functie binnen Marketing Automation, target je precies op de prospects waarvan je weet dat zij interesse hebben in dat specifieke thema. In het Marketing Automation systeem is ook te zien hoe vaak je prospect bepaalde content heeft bekeken. Als de tool aangeeft dat de lead vaak op je website is geweest en meerdere keren een bepaald thema heeft gezocht, dan kan je het bij een bepaalde score een Sales Qualified Lead gaan noemen. Op dat moment kun je contact opnemen, bijvoorbeeld telefonisch.

Tot slot denk ik ook dat MKB’ers schrikken van de complexiteit van de marketingtool. Gebrek aan tijd is dan ook drempel. Dit kun je oplossen door samen te werken met een externe partner. Wij werken zelf samen met Klikss. Zij zijn SharpSpring partner, dat is een uitstekende en toch betaalbare tool waar ook een goede CRM functie in zit.