ABAB Accountants en Adviseurs

Hoe 403 (assistent-)accountants in 4 maanden werkplezier associëren met ABAB

De B2B Marketing Uitdaging

Er is in Nederland een groot tekort aan accountants. Ook ABAB worstelt met de vraag hoe ze nieuwe medewerkers kunnen aantrekken en met ze in contact kunnen komen, in het bijzonder in de samenstelpraktijk.

De aanpak

Na een aantal gesprekken was het einddoel helder: Profileer ABAB als het kantoor dat werkplezier belangrijk vindt; als dé koploper in werkplezier in accountancy.

De campagnestrategie

  • ABAB luistert naar wat Nederlandse accountants willen qua werkplezier

Via research marketing:

  • Bereiken we de doelgroep
  • Krijgen we inzichten waarmee ABAB het werkgeversbeleid kan innoveren
  • Genereren we hoogwaardige, relevante content en free publicity
  • Krijgen we persoonlijk contact met potentiële medewerkers

 

Stap 1: Door negen interviews met potentiële medewerkers achterhalen we welke zachte factoren belangrijk zijn in het kader van werkplezier.

Stap 2: Via een LinkedIn advertentiecampagne, telemarketing, free publicity, e-mailnieuwsbrieven en de landingspagina deden 120 (assistent-)accountants van maar liefst 53 verschillende kantoren mee aan het kwantitatieve onderzoek.

Stap 3: We analyseerden de onderzoeksresultaten en werkten het uit tot het uitgebreide ‘Trendrapport Werkplezier in Accountancy’. In totaal hebben 400 accountants het gedownload of het trendrapport per post aangevraagd! Een deel van hen gaf daarbij bovendien aan dat ABAB telefonisch contact met hen mocht opnemen.

Stap 4: Op basis van de contentmarketing-brainstorm werkten we een contentkalender uit en produceerden we voor bijna een half jaar aan content met onder meer 15 visuele social posts, een infographic, een werken-bij-video, een format voor vlogs door eigen medewerkers, een advertentiecampagne en de landingspagina. Alles met als doel om online de thought leadership van werkplezier te claimen als onderscheidend thema en om bekendheid te genereren voor het trendrapport.

Stap 5: Middels free publicity kregen we extra traffic naar de landingspagina want de grootste vaksites plaatsten de resultaten. Zoals AccountancyvanMorgen.nl, Accountant.nl, Accountantweek.nl, Accountancyworld.nl en Briskmagazine.nl. Daarnaast liep er vanuit ABAB nog een campagne op de AD.nl sites.

 

“Samen met RVS Marketing hebben we het werkgeversmerk ABAB met doelgroepgerichte contentmarketing lading gegeven. Zo hebben het onderwerp werkplezier in accountancy echt naar ons toegetrokken! Dat heeft niet alleen richting de arbeidsmarkt maar ook intern gezorgd voor meer beleving bij ABAB als werkgever.”

Rik Pols

Communicatieadviseur, ABAB Accountants en Adviseurs

“Het gave aan deze employer branding campagne zijn niet alleen de fantastische resultaten, maar ook het feit dat de campagne-opzet klopt als een bus. Tijdens de eerste gesprekken met de klant was nog niet duidelijk hoé we ABAB konden profileren, maar al snel was het haakje gevonden. Werkplezier! ABAB heeft een aantal werken-bij-voordelen die aansluiten bij het thema van de campagne. Ook is dit nog niet eerder geclaimd. Door de kwalitatieve interviews kregen we een beter beeld en vervolgens lukte het ons, in co-creatie met ABAB, ruim 120 (assistent-) accountants mee te laten werken aan het onderzoek. Hierdoor konden we betrouwbare uitspraken doen over de doelgroep, die we verwerkt hebben in een hoogwaardige contentproductie. Het trendrapport werd in slechts 3 maanden 403 keer gelezen! Leuk vind ik dat de klant ons vrij liet in de vormgeving, waardoor het een hippe look & feel heeft gekregen. Dat durft niet elk accountantskantoor!”

Inge Lammers

Partner / B2B Marketeer, RVS Marketing

 

Het resultaat 

  • Bereik campagne 35.000
  • 400 downloads trendrapport!
  • 650 websitebezoeken in 3 maanden
  • 25% van het websitebezoek komt via social media / contentmarketing
  • 120 deelnemers aan het onderzoek van 53 verschillende kantoren
  • 94% van de onderzoeksdeelnemers wil uitkomsten ontvangen
  • Insights en verbeteringen interne organisatie op het gebied van werkplezier

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RVS Marketing
Langendijk 21
5652 AX Eindhoven
Bel: 040 782 07 07
Mail: info@rvsmarketing.nl

Volg ons op social media