Wat staat er op het B2B marketingmenu van 2018?

9 juli 2019

Geschreven door Sandy Toonen

Hoe kun je als MKB-ondernemer leads genereren zonder dat je een eigen marketingafdeling hebt?
Blog door Inge Lammers

Het is net als koken. Een snelle hap en een eitje bakken kunnen we allemaal, maar echt iets smaakvols bereiden vraagt meer tijd en aandacht. Ook als je geen sterrenkok bent kun je met het juiste recept en een beetje hulp al een heel eind komen. Dus trek je schort aan, want hier volgen de 5 belangrijkste ingrediënten voor een geslaagde B2B marketingstrategie in 2018.

1. De entree: zorg dat je je klant door-en- door kent
Elk gerecht begint met een goede basis. Als de pasta zelf is gemaakt, dan smaakt de saus ook veel beter. Bij B2B marketing denken we al snel in middelen en aan de praktische meetbare (online)
kanalen waarmee we onze potentiële klanten snel kunnen bereiken. Maar begin bij het begin, start met de klant. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen, wensen en verwachtingen van je afnemersgroep? Hoe en met welke informatie kun je daar het beste op inspelen? Hoe oriënteert hij/zij zich? Hoe wil hij benaderd worden? Interview je klanten of laat dit doen. Met een inhoudelijk onderzoek, waarbij je ook potentiële klanten betrekt, snijdt het mes gelijk aan twee kanten.

2. Data, een belangrijk tussengerecht
Niet alle gerechten hoeven even spannend te zijn. Met het juiste tussengerecht scoor je snel veel punten, mits het met aandacht bereid is. Zorg dat je een goed beeld hebt van je doelgroep. Van de omvang, van het type bedrijf, van de DMU’s. Hoe meer actuele persoonsgegevens je hebt, hoe beter. Houd daarbij uiteraard wel rekening met de GDPR-regelgeving die van kracht wordt in mei 2018. Laat je helpen door dataspecialisten of callcenters. Want die perfecte data gaan we nodig hebben voor de volgende gangen…

3. Het hoofdgerecht: met kennis en persoonlijke service maak je het verschil
Nu je als ondernemer precies weet wie je klant is en wat hij wil, kan het kokkerellen echt beginnen. Maar hoe mooi je je gerecht ook bereidt, er zijn meer koks in de wereld. Dus wat is je onderscheidend vermogen? Dat is in B2B vooral kennis, service en de menselijke, persoonlijke factor. Bedenk dus hoe je dit in je marketingstrategie kunt verankeren, zodat je niet alleen een smakelijk, maar vooral unieke dish kunt serveren op jouw manier en met jouw personal touch. Benader je klant niet als een van de vele, maar met de verzamelde data als die unieke gast die je alle aandacht wil geven die hij verdient.

“Wat is je onderscheidend vermogen? Dat is in B2B vooral kennis, service en de persoonlijke factor.”

 

4. Ook de bediening moet kloppen
Iedereen die wel eens uiteten gaat weet hoe belangrijk timing is. Wie te lang moet wachten, eerst het verkeerde bord krijgt geserveerd, steeds moet vragen om voor de hand liggende zaken, die geniet minder van zijn avond. Als het om marketing gaat, wordt het de marketeer of ondernemer steeds makkelijker gemaakt met Marketing Automation. Door elke gang in de klantbediening zorgvuldig (geautomatiseerd) aan te bieden, krijgt iedereen niet te vroeg en niet te laat, maar precies op tijd datgene waar hij op zit te wachten. Of in marketing termen: zorg dat je de juiste relevante content op het juiste moment aanbiedt in de customer journey.

5. De hemelse modder waar iedereen het over heeft: eventmarketing
Het dessert waar nog lang over nagepraat wordt, is live communicatie in de vorm van een B2B kennisevent. Of het nu een roadshow, seminar, congres, ontbijtsessie of workshop is; zorg ervoor dat je je potentiële klant ontmoet. Contact maken in B2B is essentieel. Mensen kopen tenslotte van mensen. Bovendien wil elk mens – en dus ook elke zakelijke beslisser – vermaakt, geïnspireerd of verrast worden.

“Contact maken in B2B is essentieel. Mensen kopen tenslotte van mensen.”

 

Veel succes met je marketinggerechten in 2018! Heb je wat hulpkoks nodig of wil je meer weten over leads genereren in B2B? Kijk dan op vanmqlnaarsql.nl voor een overzichtelijk meergangen marketingmenu of bel mij op 040 782 07 03.