Learn from the best B2B Marketeers: Addy Rijkens

22 februari 2021

“Wij zetten niet de klant, maar de klant van de klant centraal.”

 

Met een achtergrond in international marketing management en een POST HBO Logistiek op zak heeft Addy in diverse branches werkervaring. Inmiddels is hij al bijna 8 jaar verantwoordelijk voor de marketing van PostNL België. Zijn belangrijkste uitdaging bij aanvang wat het opzetten van een kwalitatief marketing team en de uitrol van relevante marketingacties.

 

1. WAT VIND JE HET LEUKSTE AAN HET B2B MARKETINGVAK?

Elke dag is anders. Je mag in verschillende dimensies werken; strategisch, tactisch en operationeel. Een goede visie vertaal je naar de juiste segmentatie en propositie. Tot slot mag je resultaatgerichte acties uitvoeren. Daarnaast krijg ik energie van netwerken met leveranciers en klanten en samenwerken met collega’s binnen commercie, operations, IT en finance. 

Bij PostNL België werken eigenlijk in de B2B2C markt. Wij leveren aan de consument, maar onze klant is vaak een webshop. Wij kijken naar de wensen en verwachtingen van de klant van onze klant en spelen daarop in. Bij ons staat dus de klant van de klant centraal. Dat maakt het speelveld nóg groter en ontzettend interessant.

 

Data in overvloed, maar het centraliseren en analyseren is dé uitdaging om zo de customer journey van klanten te verbeteren.

 

2. WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE ONTWIKKELINGEN IN HET MARKETINGVAK?

Op plek 1 staat wat mij betreft het containerbegrip ‘digitalisering’. Als ik daarop inzoom dan is het met name de enorme data overload waar digitalisering voor gezorgd heeft. We hebben inmiddels data van markt- en klantonderzoeken, externe studies en vanuit de business zelf. Data van de gehele customer journey is aanwezig. Maar de uitdaging is om dat te centraliseren en vervolgens te analyseren. Het doel hiervan is om te zorgen dat we munitie hebben om klanten te helpen nóg succesvoller te worden. Wij groeien namelijk graag mee.

 

3. WAAR BEN JE HET MEEST TROTST OP, ALS JE KIJKT NAAR AFGELOPEN JAAR?

2020 was een apart jaar. PostNL België zat en zit in een luxe positie. Het was onze uitdaging om betrouwbaar te blijven en kwaliteit te waarborgen. Ik ben vooral trots op al mijn collega’s en het marketing team voor het snelle schakelen. Wij zaten in de modus van onderzoeken, campagne voeren en resultaten meten. Dat moest ineens anders. De focus lag daarna op marketing communicatie; het continu schakelen en informeren van leveranciers en klanten.

 

 Voor finance en operations collega’s
is marketing nog een vies woord.

 

 

4. WELK INZICHT HEEFT JOU DIT GEBRACHT?

Het heeft me eigenlijk twee inzichten gebracht. Het eerste inzicht is dat vertrouwen en relatie echt essentieel zijn. We moeten echt een persoonlijke band met onze klanten opbouwen. Dat is in België nóg belangrijker dan in Nederland. We hebben daarom de Customer Advisory Board opgericht. Samen met onze topklanten gaan we data delen, van elkaar leren, co-creatie trajecten opstarten en de relatie verder uitbouwen. Het tweede inzicht is dat marketing niet stopt bij de afdeling. Iedereen binnen de organisatie moet aan marketing doen. Voor finance of operation collega’s is dat soms een vies woord; vlotte babbels en praatjes. Het is als marketing manager echter belangrijk dat je intern ook netwerkt en hen het belang laat inzien. Je doet het echt samen.  

 

 Zorg dat je op regelmatige basis de interne behoeftes onderzoekt. Zo draaien alle marketeers twee dagen per jaar mee met operations.

 

5. WELK ADVIES ZOU JE ANDERE B2B MARKETEER WILLEN GEVEN?

Ik start met een belangrijke open deur; blijf vernieuwen. Ons vak verandert continu en stilstand is echt achteruitgang. Wij investeren als marketingafdeling tijd en aandacht in opleidingen, events en boeken. Maar we leren ook continu van externe marketingbureaus.  Daarnaast is het belangrijk om in je netwerk te investeren; zowel intern als extern. Soms zijn marketing afdelingen te veel bezig met de behoeftes van klanten en de markt, maar zorg ook dat je de interne behoeftes op regelmatige basis onderzoekt. Zo draaien bij PostNL België alle marketing collega’s twee dagen per jaar mee met een collega van operations. Dat geeft enorm waardevolle inzichten.