Geschreven door Sophie Wouters

De laatste jaren trekt de arbeidsmarkt weer aan en wordt het voor bedrijven steeds moeilijker om personeel te werven. In 2020 bestaat ongeveer een derde van de werkpopulatie uit millennials en zij zullen de komende jaren de grootste groep vormen. Een groep waar je als bedrijf dus niet meer omheen kunt. Wie is deze millennial en hoe bind je ze aan je bedrijf?

Over wie hebben we het? 

De millennial ook wel Generatie Y,  is geboren tussen 1981 en 1995 en is dus tussen de 24 en de 38 jaar oud. Zij staan anders in het leven dan voorgaande generaties “The Baby Boomers” (1945-1960) en “Generatie X” (1961-1980) en hebben hun eigen karakteristieken. Deze digitale generatie loopt continu met een device in de hand en hun sociale leven speelt zich ook veel meer online af dan vorige generaties. De belangrijkste drijfveren van deze groep zijn vrijheid en flexibiliteit en zijn minder gericht op geld en status.

Omdat het kan, niet omdat het moet

De millennials hebben moeite met de klassieke hiërarchie binnen een bedrijf. Ze willen niet vóór iemand werken, maar mét iemand. En moeten ze dan toch een directe taak krijgen, dan willen zij heel graag het waarom erachter weten. Ze zien snel hoe iets efficiënter kan en zullen dat dan ook niet onder stoelen of banken steken.

Vier tips om millennials te binden aan je bedrijf:

  1. Wees flexibel, maar stel wel grenzen

Millennials zijn zelf flexibel, dus biedt als werkgever ook flexibiliteit. Bijvoorbeeld in arbeidstijden, werkplekken en taken. In de wereld van technologie zijn er genoeg werkvormen om dit te faciliteren. Bouw wel enige vorm van structuur in zodat het een overzichtelijk geheel blijft op de werkvloer en er geen scheve gezichten ontstaan.

  1. Bied vooral goede secundaire voorwaarden

Salaris is niet meer het belangrijkste voor de millennial om te kiezen of veranderen van baan. Niet dat de hoogte van het salaris geen rol meer speelt, maar als je je als werkgever wilt onderscheiden dan doe je dat meer met de genoemde flexibele werksituaties, ontwikkelingsmogelijkheden, zekerheid, werkplezier en vrije dagen bijvoorbeeld. Tijd en ervaringen zijn voor een millennial belangrijker dan geld.

  1. Waardering!

Wist je dat de helft van de millennials vertrekt bij hun werkgever als ze zich niet gewaardeerd voelen? Heel belangrijk dus als werkgever om veel in gesprek te zijn met je werknemer en ook feedback geeft en ontvangt. Uiteraard moet deze communicatie niet alleen top-down zijn, maar tweerichtingsverkeer.

  1. Een bijdrage aan een betere wereld

Deze generatie is zich heel bewust van zijn omgeving. Denk dan niet meteen aan een groot bureau met de nieuwste macbooks (al wordt dat vast ook zeker gewaardeerd), maar denk groter. Kun je met je bedrijf ook een maatschappelijke bijdrage leveren? Dit zal in de komende jaren voor bedrijven steeds meer regel dan uitzondering zijn. De millennial vindt het dan ook belangrijk om bij een bedrijf te werken dat hieraan bijdraagt.

Stop het jobhoppen?

Het is een illusie om te denken dat je kunt voorkomen dat millennials jobhoppen. Ze hebben vertrouwen in de banenmarkt en durven snel te switchen. Neem bovenstaande tips ter harte en houd ze binnen zolang het duurt. Waardeer de tijd dat ze deel uitmaken van jouw bedrijf en blijf met ze in contact. Juist ook als ze van baan wisselen, want wie weet komen ze dan ook wel weer teruggehopt.

Benieuwd hoe RVS Marketing haar millennials heeft geworven?

Bron: Interview met Sandy Toonen; rasechte en tikkeltje rebelse millennial!

 

Deel ons op social media:

RVS Marketing
Langendijk 21
5652 AX Eindhoven
Bel: 040 782 07 07
Mail: info@rvsmarketing.nl

Volg ons op social media