Size doesn’t matter… met slechts €300 budget vijf leads genereren

B2B leads genereren is in deze tijd niet eenvoudig. Zeker niet als je normaliter voornamelijk via het netwerk leads binnenkrijgt. Er zijn geen fysieke events en weinig privéfeestjes waardoor de ‘via-via vijver’ is opgedroogd. CFOLab wil verder groeien en leads zijn daarin van cruciaal belang. Als deelmarketeer bij CFOLab kozen we naast een offline direct mailing campagne ook voor een experiment met LinkedIn advertentiecampagnes. Benieuwd naar de lessons learned en hoe je met € 300 advertentiebudget vijf leads kan genereren?

Op LinkedIn werken een Carousel
of Leadformulier advertentie vaak het beste.”

De achtergrond
Even wat korte achtergrond voor we de details bespreken. CFOLab gunt iedere MKB ondernemer / DGA een CFO. De gemiddelde MKB-er kan een professionele CFO geen marktconform salaris bieden en de uitdaging is niet groot genoeg voor een fulltime aanstelling. Daar speelt CFOLab op in met een abonnement; voor een vast bedrag per maand krijg je 1 of 2 dagen per week een ervaren CFO. Het is voor een nieuwe lead echter moeilijk om vooraf het abonnement op waarde te schatten…

Concept: De Mirror Review
Pure commercie past niet bij CFOLab en ook de doelgroep valt daar niet voor. We gaan daarom leads genereren ‘over de as van de inhoud’ met de campagne ‘Mirror Review’. De eigenaren van CFOLab houden MKB ondernemers gratis en vrijblijvend een spiegel voor en daarmee krijgen ze verrassende inzichten. Een ondernemer kan direct iets met deze adviezen en krijgt een sneak preview van de toegevoegde waarde van een CFO en CFOLab.

Lead generation of Carousel Image Ad?
We gaan experimenteren met advertenties op LinkedIn. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar dat geldt niet voor het budget. Wat werkt het beste en hoe kun je de euro’s zo succesvol inzetten? Hoe maak je dan de juiste keuze?

LinkedIn doelen advertenties

Kies eerst je hoofddoel, de opties die volgen sluiten goed aan maar er blijven wat keuzes over. We wilden graag testen wat beter werkt; een Carousel Image Ad of werken met Lead Gen formulieren. Vaak zijn dit de twee advertentie soorten die het beste werken.

LinkedIn Leadformulier versus Carousel advertentie

LinkedIn leadformulieren advertentie

Carrousel Advertentie

 

Het totale budget voor de eerste test was € 300. Dit is in eerste instantie evenredig verdeeld. We hebben één Carousel Image Ad gemaakt en twee variaties voor het Lead Gen Formulier.

Na een aantal dagen bleek de Carousel Image Ad qua conversie, kliks en leads veel minder te presteren dan het Lead Gen Formulier. Het bereik van de Carrousel Ad was wel hoger, maar bereik was het doel niet … We hebben deze advertentie dan ook gepauzeerd. Het resterende budget kon namelijk beter in het Lead Gen formulier ingezet worden!

De winnaar van dit experiment is zonder twijfel..
het Lead Gen formulier met een CTR (Click Through Rate) van 0,54%
en 5 kwalitatieve leads!

Doordat het startbudget beperkt was liep het experiment slechts een kort periode. Daarnaast zijn er ongetwijfeld ook nog verbeteringen bij de invulling van de advertenties mogelijk. Voor nu gaan we aan de slag met deze vijf leads. En nu we beter weten wat er werkt, herhalen we de campagne in september of oktober, waarbij we de campagne uiteraard nog verder optimaliseren.

Winnaar van het experiment: het leadformulier!

Wil je ook meer B2B leads genereren?

LinkedIn advertenties zijn maar een klein onderdeel van onze marketingaanpak om in contact te komen met nieuwe B2B leads. Benieuwd naar onze aanpak voor meer commercie? Bel of mail me gerust!

Dianne Joosten

dianne@rvsmarketing.nl

040 782 07 07