Ronde tafels zijn de ideale ‘draaischijf’ van je B2B-contentmarketingplan

7 februari 2020

Geschreven door Arjan Rattink

Elke contentmarketingstrategie heeft – als het goed is – dezelfde vertrekpunten: je kent de buyer persona door en door, je hebt de klantreis haarscherp in beeld en je weet welke contentthema’s naadloos passen in de sweetspot. Maar dan begint de grote puzzel. Want wat ga je nu precies doen in welke volgorde? Wat zijn je kpi’s, wat is je budget en met welke wensen van sales moet je rekening houden?

Rondetafelbijeenkomsten geven structuur aan je B2B-contentmarketingplan, vormen de offline ontmoetingsmomenten en lenen zich voor contentmarketing voor, tijdens en achteraf.

De juiste mix in on- en offline
Afhankelijk van ‘what business your in’ oriënteert je persona zich meer of minder online. Elke B2B-beslisser gebruikt Google, maar ook elke B2B-beslisser bezoekt business events, congressen, beurzen, seminars en rondetafelbijeenkomsten. Want ook B2B-beslissers zijn mensen en willen eropuit, zoeken inspiratie. Bovendien wil je salescollega waarschijnlijk graag nieuwe contacten aanboren en potentiële klanten de hand schudden. Dus een slimme B2B-marketeer speelt hier altijd op in. Maar hoe pak je dat het beste aan?

Houd het klein en inhoudelijk
Er is niks mis met grote events, sterker nog, ze kunnen je veel exposure geven en veel mensen trekken. Maar grote events vragen om forse investeringen en kosten jou en je afdeling veel tijd. Daarom zijn kleinschalige bijeenkomsten, zoals de rondetafelbijeenkomsten een heel interessant alternatief. Stel, je hebt 4 grotere thema’s die voor jouw persona interessant zijn, organiseer dan bijvoorbeeld elk kwartaal een ronde tafel over dit thema. Zo houd je het behapbaar en zijn de ronde tafels de momenten waaromheen je de content organiseert.

Integreer ronde tafels in je contentmarketingstrategie
Uit een goed onderbouwde contentmarketingstrategie met doelstellingen, volgt een contentkalender met middelen. Daarin kan een ronde tafel een mooie climax zijn van een campagne. Je doet bijvoorbeeld eerst onderzoek naar een thema, ontwikkelt op basis hiervan content die je deelt via verschillende eigen en ingekochte kanalen. Vervolgens organiseer je een ronde tafel over dit thema. Zolang de inhoud maar relevant is voor je persona! De prettige bijkomstigheid van een fysieke bijeenkomst is de spin-off voor je content. Je kunt er ruim van te voren uitvoerig over communiceren. Maar ook achteraf profiteer je van de content die een bijeenkomst oplevert. Zo kun je alle interessante bevindingen, conclusies, quotes weer delen, aangevuld met foto’s en/of aftermovie. Zo is de ronde tafel niet alleen een fysieke ontmoetingsplek, maar tegelijkertijd ook de draaischijf in je contentmarketingplan!

  • Hoe ga je het ‘no-show-spook’ te lijf? Lees het in ons volgende blog.