Hoe enthousiasmeer je collega’s voor jouw contentmarketing?

19 mei 2020

Geschreven door Machteld Kuipers

2.35 minuten leestijd

Het klinkt zo simpel, waardevolle B2B content maken. Door te luisteren naar je persona’s, in de gaten te houden welke trends en ontwikkelingen er spelen, de markt te monitoren en nauw samen te werken met je collega’s van bijvoorbeeld customer service en sales. Maar hoe begin je?


1. Meetbare doelstellingen opstellen

Voor een doeltreffende contentstrategie, die de organisatie én directie dragen, heb je meetbare doelstellingen nodig. Je kunt daarmee veel makkelijker aantonen of je content een positief effect heeft en de resultaten bereikt die je voor ogen had bij de start. Deze duidelijkheid scheelt je tijd en moeite. Daarom is het vreemd dat bij veel (grote) B2B bedrijven de doelstellingen nog niet goed worden geformuleerd.

Voorkom frustratie, maak smart contentdoelen
Maak de doelstellingen SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel (of Ambitieus), Realistisch en Tijdgebonden. Bijvoorbeeld “Het aantal nieuwsbriefabonnees neemt toe met x% per maand.” Of “het aantal unieke bezoekers op de website verhogen van x naar y per maand.” Als er bepaald is wat wat je wilt bereiken, is het ook veel makkelijker om vast te stellen wat je wilt meten. Logisch. Doe dat wekelijks of maandelijks en vier je successen!


2. Creëer draagvlak in de gehele organisatie

Door nauw samen te werken met andere afdelingen, commitment te krijgen van het management en duidelijk te maken wat het belang is van het verspreiden van waardevolle content, worden collega’s vanzelf enthousiast. Toon de inzichten en voordelen, deel de tussentijdse resultaten en je collega’s zijn eerder bereid bruikbare input te leveren. Draagvlak creëren is noodzakelijk wanneer je succesvol wilt zijn met content marketing. Daarvoor zal niet alleen de marketingafdeling, maar het complete bedrijf samen moeten werken aan het verzamelen van input en het realiseren van content.


3. Initieer een redactiegroep

Richt een redactiegroep op met collega’s van diverse afdelingen. Specifieke kennis en expertise van deze afdelingen kunnen een grote bijdrage leveren aan bruikbare content. En maak het je collega’s makkelijk. Laat techneuten geen teksten schrijven als ze dat niet leuk vinden, maar interview ze of help ze juist om het technische visueel te maken. Dat kost ze slechts een kwartiertje en daarmee kan jij aan de slag. Want alleen samen creëer je relevante content tot een groot succes!

 

Meer weten over contentmarketing?