De kunst van een aantrekkelijke briefing

1 juli 2021

Geschreven door Dianne Joosten

Recap NIMA Round Table

NIMA organiseert voor Senior Marketing Professionals (SMP-ers) diverse Round Table discussies gedurende het jaar. In juni stond de kunst van een aantrekkelijke briefing centraal en wij waren erbij. Lees hier de belangrijkste uitgangspunten én download de heldere template.

 

”Scoren en winnen doe je zelden alleen”

 

“Scoren en winnen doe je zelden écht alleen. Dat geldt ook voor merken en bedrijven. De (specialistische) hulp van externen wordt regelmatig ingeschakeld. Specialistische hulp kan zowel intern als extern worden ingeschakeld, denk aan allround marketeers, vormgevers, tekstschrijvers, videografen, etc. Een goede briefing is dan essentieel. Daar was geen discussie over. Toch moesten we eerlijk toegeven dat we niet altijd een briefing maken. Daar is niet echt een goede reden voor, maar er zijn excuses genoeg. Soms is er teveel haast of werk je al jaren samen met dat bureau. Maar ook in die situaties is een briefing eigenlijk nog steeds belangrijk.”

Nanda Idink gaf als gespreksleider informatie rondom het nut en de noodzaak van briefings. “Eigenlijk is het vreemd dat haast of tijdgebrek een reden is om géén briefing te maken, want een goede briefing bespaart juist tijd! Je hebt de richting bepaald, essentiële informatie gedeeld, heldere verwachtingen ten aanzien van KPI’s en ROI en daarmee alle keuzes vastgelegd.”

 

”Een goede briefing bespaart juist tijd!”

 

De aanwezigen waren het ook eens over het feit dat een goede briefing inspirerend is voor creatieven. “Het is zeker belangrijk dat je al richting kunt geven. Kaders zijn belangrijk, maar ga niet op de stoel zitten van de art director of creatief. Dat is zonde. Je krijgt dan misschien wel wat je verwacht, maar je verwachtingen worden zeker niet overtroffen.”

Een goede briefing start eigenlijk bij de basis. Vooral bij een nieuw bureau moet je goed uitleggen wie je bent en wat je doet. “Het voorwerk voordat je aan een briefing begint, moet heel grondig gebeuren. SWOT, kernwaarden, missie, visie, doelgroepen, waarde propositie, concurrentie analyse en doelstellingen. Dat moet allemaal helder omschreven zijn. Dat kun je daarna samenvatten in de briefing.”

 

”Een eenvoudige briefing maken, is best wel complex.”

 

 

Een goede briefing maak je niet alleen. Je werkt intern samen met de DMU, maar je kunt ook het bureau al vroegtijdig laten aanhaken. “Een goede briefing verdient aandacht, zowel geschreven als gesproken. Neem de tijd om mensen mee te krijgen en ze te enthousiasmeren. Bediscussieer ook het concept en de briefing. Dat maakt het eindresultaat vele malen beter.”

Ook een heldere briefing maken?

Maar let op! Een goede briefing is meer dan een invulling. Zorg dat je goed weet wie je bent, wat je doet en waarom je het doet. Deze informatie is essentieel voor een briefing die leidt tot een effectief creatief concept.