Geschreven door Youmé Specht

Je bent bekend met de term buyer persona. Je begrijpt dat het maken van een buyer persona een belangrijk startpunt is voor alle marketingactiviteiten. Maar je vraagt je af hoe je het opstellen van een persona moet aanpakken. Wij willen je daar graag bij helpen!

In de onderstaande video geeft Youmé, B2B Marketing Regisseur bij RVS Marketing, je 3 tips voor het opstellen van je eigen buyer persona. Maar dat is niet alles! Lees onderaan de video hoe je in 6 stappen een buyer persona kunt creëren.

In 6 stappen een buyer persona opstellen

Stap 1: Omschrijf je ideale klant. Inventariseer je klantenbestand en selecteer met wie je het liefste zaken doet. Houdt deze personen in gedachten wanneer je de buyer persona gaat opstellen.

Stap 2: Buyer Persona vragenlijst opstellen.

Stap 3: Klanten, prospects en verloren leads interviewen. Achterhaal wat de frustraties zijn, hun doelen, waar worden ze blij van, wat zijn de drijfveren. Achterhaal ook hoe het koopproces verloopt. Hoe deden ze onderzoek, waar zochten ze naar, op basis van welke criteria werd de keuze gemaakt en wie was er bij het beslissingsproces betrokken?

Stap 4: Onderzoek het online gedrag om ‘de persoonlijkheid’ van de buyer persona aan te vullen.

Stap 5: Verzamel alle data en maak de verbanden inzichtelijk.

Stap 6: Stel je buyer persona op, dit is het profiel van je persona op één overzichtelijke pagina. Een handig template hiervoor, kun je hieronder gratis downloaden.

Nu is de buyer persona gereed. Zorg dat iedereen binnen de organisatie de buyer persona te zien krijgt. Print hem uit en bespreek hem samen. Hang hem daarna zichtbaar op zodat de persona blijft leven.

Download Buyer Persona template

Deel ons op social media:

RVS Marketing
Langendijk 21
5652 AX Eindhoven
Bel: 040 782 07 07
Mail: info@rvsmarketing.nl

Volg ons op social media