Dé 5 manieren hoe je ‘slechte’ content ook goed kunt laten smaken

23 juli 2019

Geschreven door Sandy Toonen

Zit je klaar? Servet op schoot? Mooi! Dan ga ik je even een lekker stukkie snackable content voorschotelen. Want als het om de inhoud gaat, is het een feit dat we liever snacken dan lang tafelen. En aanbod genoeg. We verzuipen in de content, zou je kunnen zeggen. En zie hier? Ik kruimel ook even mee. Met 581 woorden in een overzichtelijk dagmenuutje.

Je hoort steeds vaker dat ‘echt goede en relevante content’ nog de enige manier is om in de smaak te vallen en om de ‘content shock’ te overleven.

Maar de vraag is: wat is goed, wat is slecht? Wanneer werkt iets wel en wanneer niet?

Marketing moet bijdragen aan de commerciële doelstellingen van een organisatie. Niets meer, niets minder. En dat begint met aandacht krijgen van jouw (potentiële) klant. Dat doe je niet even tussen de soep en de aardappelen. Daarom met zorg bereid en toch licht verteerbaar, enkele goed bedoelde adviezen over hoe je zonder culinair talent toch snel iets lekkers op tafel kunt zetten.

1. Voorkom een hamburgergevoel

Om maar met een cliché in huis te vallen: over smaak valt niet te twisten. Wat jij goed of lekker vindt, vind ik slecht of vies. Wat relevanter is, is dat jouw (potentiële) klant die je content consumeert er geen hamburgergevoel aan overhoudt. Met andere woorden, je hebt gegeten, maar toch nog een onbevredigend gevoel. Bied daarom een oplossing voor een probleem, iets dat heel actueel is of gewoon iets vermakelijks, persoonlijks of inspirerends.

2. Vergeet niet: Mars geeft je energie!

Wie kent ‘m nog, deze slogan? Je herkent het vast wel: de lunch ligt ver achter je en het diner laat nog even op zich wachten. Het maaltijdritme is de basis, maar meestal niet genoeg om je honger te stillen. Hetzelfde geldt voor contentmarketing. Een goede structuur (lees contentkalender) en regelmaat heb je nodig, maar zo nu en dan een zoet tussendoortje is niet te versmaden. En houd je niet van candybars? Dan is er nog altijd Cup-a-soup. Zouden meer mensen moeten doen.

3. Serveer lekker vlot uit

We leven in een hapsnapinfotijdperk. Met een kortere aandachtsspanne dan een Goudvis. Hup snel over naar het volgende item. Van lang wachten houden we niet. Niet voor niets dat de maaltijdboxen als paddenstoelen uit de grond schieten. Lekker snel en goed genoeg. Ik las laatst dat we vooral veel informatie scannen en vaak niet alles van een artikel/blog meer lezen. Dus de hamvraag is: ben je er nog? Fijn! Dan is het gelukt om je aandacht tot nog toe vast te houden. Aandacht grijpen en vasthouden. Dat is belangrijk. En dat doe je door een aantal wetmatigheden in acht te nemen, zoals snel tot de kern komen.

4. Zorg voor de juiste vorm (die gaat boven de inhoud)

Men neme vorm. Het oog wil ook wat tenslotte. Als je aandacht wilt – en dat wil je als marketeer – dan is de vorm vaak belangrijker dan de inhoud. Of je dat nu leuk vindt of niet. Elke chef-kok zal beamen dat de ingrediënten en bereidingswijze essentieel zijn, maar dat de presentatie, entourage en sfeer minstens zo belangrijk zijn. Lees maar eens dit artikel: “Hoe je in de supermarkt voortdurend gefopt wordt“. Investeer dus net zoveel tijd en aandacht aan de inhoud als aan hoe je iets brengt en aan hoe het eruit ziet.

5. Maak het helemaal af met de personal touch. Dat proef je!

Tot slot nog even over jou en mij. We zijn namelijk gevoelig voor emoties, voor menselijke beslommeringen en uitdagingen en voor de afbeelding van anderen. Dat is de reden waarom persoonlijke berichten op social media veel aandacht krijgen. Zorg dus voor een goede mix van inhoud, vorm én menselijkheid. Denk maar aan de vriendelijke bediening in een restaurant. Geef je die niet per definitie meer fooi dan die zakelijke ober of serveerster die weliswaar alles in de hand heeft, maar waar geen lachje vanaf kan? Precies.

Ik wens je veel heerlijke contentrecepten!