Empaction: communicatie-
concept en arbeidsmarktcampagne

22 april 2020

Intro & Klantvraag

Empaction is een adviesbureau dat parkeer- en mobiliteitsvraagstukken ontrafelt voor onder andere gemeenten en projectontwikkelaars. Voor Empaction was het niet eenvoudig om nieuwe medewerkers aan te trekken. Vooral in de picture komen bij afgestudeerden was een uitdaging. Daarom aan RVS Marketing de vraag om een communicatieconcept en arbeidsmarktcampagne te ontwikkelen gericht op (bijna) schoolverlaters en juniors.

Het concept

Voor parkeervraagstukken en mobiliteit bestaan geen specifieke opleidingen. Bovendien is het profiel dat Empaction zoekt vaak ook een profiel van afstudeerders die op veel plekken aan de slag kunnen bij grote, bekende adviesbureaus. Dus hoe val je op in dat concurrentieveld? We onderzochten eerst wie de doelgroep precies is en wat ze belangrijk vinden aan de functie. De continue uitdagingen, het ontrafelen van vraagstukken en het puzzelen naar de oplossing kwam hierbij naar voren.

Zo kwamen we op het conceptbeeld van de old school schuifpuzzel met transportmiddelen in icoonvorm, zoals ook te vinden op diverse uitingen van Empaction. Met de kopregel: ‘Word jij onze nieuwe Parkeer & Mobiliteit Expert?’ introduceerden we bovendien een hippere functiebenaming die meer tot de verbeelding spreekt bij de doelgroep. In de advertentie met bewegende schuifpuzzel onderstreepten we de uitdaging van de mobiliteitsexpert die continu aan het puzzelen is, op zoek naar de juiste oplossing voor alle stakeholders.

Empaction voorbeeld advertentie      advertentie instagram timeline      advertentie instagram stories


De marketingstrategie

1. Werken-bij-pagina

De originele vacaturepagina sprak niet echt tot de verbeelding. Dus die fristen we op. Met nieuwe content en een informele tone of voice, aangepaste vormgeving en nieuwe fotografie.

Werekn bij siet Empaction

2. Bewijsvoerende content en solliciteren laagdrempelig maken.

Samen met Empaction verzorgden we content zoals interviews van medewerkers, quotes en een voorbeeld werkagenda. En natuurlijk een vlogformat om aan te sluiten bij deze jonge generatie.

3. Contentmarketing

Met de input uit verschillende brainstormsessies ontstond de contentmarketingstrategie. We ontwikkelden contentformats, stelden KPI’s vast en leverden een contentkalender op waarmee Empaction zelf aan de slag kon. Via LinkedIn, Facebook en Instagram werden diverse posts geplaatst.Linkedinpost Empaction     Linkedinpost 2 Empaction Linkedin post Empaction

4. Advertentiecampagne op Facebook

Tijd voor actie! Via een kortlopende Facebook campagne schotelden we diverse video advertenties aan de doelgroep voor. En met resultaat. Voor nog geen 80 euro advertentiebudget haalden we 10 relevante sollicitanten!!

“Arbeidsmarktcommunicatie gaat verder dan alleen het plaatsen en delen van vacatures. (Potentieel) werkzoekenden willen inzicht in de cultuur van een organisatie, of weten wie collega’s zijn en hoe een werkdag eruit ziet. Met het korte, aansprekende filmpje, een iets andere tone of voice, een opgefriste ‘werken bij’ site en nieuwe fotografie hebben we via verschillende kanalen dat inkijkje gegeven.”

 

Het resultaat: 2 nieuwe medewerkers aangenomen!

We genereerden 10 kwalitatieve sollicitanten in 1 maand tijd voor omgerekend € 7,89 advertentiebudget per sollicitant. Twee van hen zijn inmiddels aan de slag! Ook zorgden we voor extra traffic naar de site. In de campagnemaand was er een toename van het aantal bezoekers dat via social media kwam: 218% stijging!

    • 10 kwalitatieve sollicitanten in 1 maand tijd
    • 7,89 Advertentiebudget per sollicitant!
    • 7.488 Bereik campagne

 

FB advertentie Empaction
Blog Empaction

“Het succes van de campagne zit ‘m in de kracht van het geheel én dat we dicht bij onszelf zijn gebleven. We zijn RVS erg dankbaar (zowel over het concept als over de campagne zelf) en natuurlijk heel blij met onze nieuwe collega’s!”