Webinar organiseren

B2B Leads genereren via een webinar

23 april 2020

Geschreven door Sophie Wouters

Hoe een webinar in crisistijd kan zorgen voor nieuwe contacten

3 minuten leestijd

Mensen doen zaken met mensen. Met relaties waar we op vertrouwen, die we graag een hand schudden en in de ogen kijken. En dat kan nu even niet. Misschien had je in deze periode wel een zakelijk event georganiseerd om kennis te delen en nieuwe contacten aan te boren. Alleen in deze onzekere tijden weten we ook niet wanneer dergelijke events wel weer doorgang vinden. Reden genoeg om na te denken over een andere invulling om in contact te komen met leads.


Nieuwe contacten leggen in tijden van crisis

Online contact onderhouden lukt iedereen wel, maar hoe ga je nieuwe contacten aanboren? Dit is hét moment om een webinar te organiseren. Ik weet het, je bent niet de enige met dit idee, maar dat is niet voor niks. Een webinar is namelijk een succesvolle manier om kennis te delen, in contact te komen en je als organisatie als thought leader te profileren. Ook is de drempel om deel te nemen lager dus met een goede marketingcampagne rondom je webinar melden potentiële klanten zich makkelijker aan en vergroot je je naamsbekendheid. En dat allemaal met een goedkoper budget dan een event waar locatie en catering voor nodig is.

“Claim je thought leadership én leer je leads kennen”


Meer inzicht vergaren van je prospect

De meesten van ons prefereren real life contact boven online contact. De impact van een event is natuurlijk veel groter, maar een webinar heeft als voordeel dat je veel meer persoonlijke informatie ophaalt. Denk dan bijvoorbeeld aan het uitvragen van informatie door middel van een poll. Normaliter zou je een vraag stellen aan het publiek en gaan er handen de lucht in, maar nu kun je achteraf precies bekijken wat welke lead gezegd heeft. En daar kun je op het gebied van acquisitie natuurlijk je voordeel mee doen.


Kies voor zekerheid en organiseer een semi-live webinar

Interactie is lastiger bij een online webinar. Want vertel maar eens een vlot verhaal (daar moet je online nog meer je best voor doen dan live) en zoek tegelijkertijd de interactie op met het publiek. Presenteren en tegelijkertijd vragen lezen op het scherm, komt meestal niet ten goede van je verhaal. Daarom raden wij een semi-live webinar aan, waarbij je het webinar vooraf opneemt.

Zo kun je een perfect verhaal voorbereiden en kun je bijvoorbeeld spelen met meerdere camerastandpunten wat een stuk dynamischer is dan statisch achter een tafel presenteren. Zo houd je de kijkers zo lang mogelijk betrokken. Ten tijde dat je het webinar uitzendt, kun jij je focussen op de vragen die binnenkomen en deze direct beantwoorden en dat zorgt voor minder stress. Daarnaast kun je het webinar blijven herhalen en vergroot je zo het bereik van je marketingcampagne.

 

“Zeker zijn van een goede performance
doe je door het webinar vooraf op te nemen”

 

Webinar = Hero content!
De meeste mensen hebben nu meer tijd om content te lezen of te luisteren aangezien werk tijdelijk minder druk is (niet overal natuurlijk!), dus benut dit moment en experimenteer met hoogwaardige hero content zoals een webinar. Dit is zo’n interessante content waar mensen zelfs hun gegevens voor willen achterlaten. Maak ook content voor en na je webinar én gebruik de inhoud van het webinar om weer contentpieces van te maken. Want een webinar dat op zichzelf staat daar win je geen leads mee, het gaat om een samenhang met je contentthema’s en je marketingstrategie. Succes!